El 2015 ha estat un any molt mogut per a la família Gratacós. Després de deixar la mítica botiga del passeig de Gràcia per aquesta del carrer de la Riereta i celebrar el seus 75 anys de vida, aquests productors de teixits barcelonins acaben de rebre el Premi Nacional de la Indústria Tèxtil. I no és casualitat, els seus teixits estan presents en les creacions dels principals dissenyadors internacionals. GLORIA CASACUBERTA, consellera delegada de Gratacós: "Consolidats, tenim, Italia, tenim un Armani que ens compra, tenim França que tenim un Channel que ens compra, tenim a Alemanya un Hoob que ens compra, tenim a America, els Estats Units, tenim en Tahari que ens compra, tenim l'Anna Sweet que ens compra." Els anys de feina ben feta, des de 1940, també els han portat a ser els escollits per vestir alguns membres de les reialeses espanyola i holandesa. La seva tasca no acaba aquí i el nom de Gratacós també ha volgut estar vinculat als joves creadors de Barcelona. El seu nou local vol convertir-se, ara, en un espai de referència on els dissenyadors puguin experimentar amb els teixits de la casa. GLORIA CASACUBERTA, consellera delegada de Gratacós: "Perquè surten moltes vegades de les escoles sense saber el que és, un tafetán, una organza, un chantu, tot això que aquí ho poden tocar." La firma catalana es troba en plena expansió i després de conquerir el mercat xinès ara es vol centrar en el de l'Orient Mitjà.

És una de les nissagues del món del tèxtil més conegudes a casa nostra i gairebé a tot el món. Gratacós va començar l’any 1940 al seu emblemàtic local del passeig de Gràcia i, des de llavors, els seus teixits han estat triats pels dissenyadors més reconeguts d’arreu del món i, també, han tingut l’honor de vestir alguns membres de les reialeses espanyola i holandesa.

Ara han canviat de local, al carrer de la Riereta, a Gràcia, per poder atendre millor els clients majoristes, que representen el 95% de la facturació. Cal recordar que a principis dels 90 les dades eren completament oposades. Gratacós dedicava tots els esforços a la venda al detall i tan sols un 5% del negoci l’ocupaven els majoristes. Per això l’antic local del passeig de Gràcia, pensat per al client del carrer, deixés de servir els objectius de la tercera generació dels Gratacós.

La seva expansió sembla que no té aturador. Segons les dades que facilita l’empresa, l’any 2014 van facturar 11 milions i mig d’euros i tenen previst arribar els 15 milions per a l’any 2015. Part de l’èxit són les exportacions: després d’instal·lar-se a Nova York i cobrir part del mercat dels Estats Units, Gratacós, com molts d’altres, es van endinsar en el mercat asiàtic. Segons ens explica Gloria Casacuberta, el 18% de les exportacions corresponen ja a aquest mercat i això que “els xinesos no compren a ningú sempre i que puguin imitar el producte”. Després de l’aventura xinesa, l’empresa barcelonina, de 40 treballadors, vol explorar l’Orient Mitjà, la nova seu a Marràqueix serà la responsable que aquesta nova aventura arribi a bon port.

També destaca la vinculació de Gratacós amb la nova escena de joves dissenyadors de Barcelona. La família sempre ha estat preocupada per donar una empenta definitiva a la 080 Fashion Week. Per aquest motiu volen aprofitar el nou local, més orientat al món professional, per permetre als joves creadors experimentar amb els teixits de la casa.

I tot aquesta feina ha acabat cristal·litzant amb aquest reconeixement dels Premis Nacionals de Moda, que els ha concedit a Madrid el ministre d’Indústria, Energia i Turisme, José Manuel Soria, acompanyat per la vicepresidenta, Soraya Sáenz de Santamaría. Uns premis que també han reconegut la llarga trajectòria del dissenyador de Barcelona Andrés Sardà, que destaca per les peces de llenceria i moda de bany.