Els carrers de Sants i de la Creu Coberta, i el de Gran de Gràcia, han tornat aquest cap de setmana a obrir-se als vianants amb la represa de l’Obrim carrers, després de la pausa de l’estiu. Una iniciativa que talla aquestes artèries al trànsit rodat i allibera les calçades per al passeig. Els dissabtes són, tradicionalment, els dies de més activitat comercial. Els comerços dels grans eixos de la ciutat ho saben, perquè no només donen servei als veïns dels barris respectius, sinó també als d’altres indrets de la ciutat.

I aquest és un dels arguments que explica el resultat, ara fa un any, d’una enquesta encarregada per l’entitat comercial Sants Establiments Units: que dos de cada tres comerciants refusa l’Obrim carrers. A peu de taulell, recollim, justament, aquest resultat.

Pèrdues del 15, 30 i fins al 40 % en la facturació

Óscar Fernández, de la sabateria Marcos, és partidari, tal com està plantejat, d’interrompre el trànsit dissabtes i diumenges. Amb tot, matisa que “cal millorar l’accés de vehicles als pàrquings“. Altres botiguers són més taxatius. Orlando Dorretti, de la sastreria Sospedra, assenyala que “els dissabtes han deixat de ser els dies forts de vendes“, en què han arribat “a perdre un 15 % d’allò que facturàvem habitualment”.

En la mateixa línia —i amb la vista posada a deslligar els dissabtes de l’Obrim carrers— es pronuncia l’Emilia Garcia, de la joieria Roé. Explica que la facturació els ha arribat “a baixar un 30 % o un 40 %” perquè “la gent del barri pot comprar-te entre setmana, però la de fora del barri no hi pot accedir“.

Les entitats de veïns defensen debatre el model

L’Obrim carrers busca prioritzar les persones, ampliar les zones de socialització i pacificar, encara que sigui només els caps de setmana, artèries quasi monopolitzades pels vehicles. El Centre Social de Sants —que és alhora l’entitat de representació veïnal del barri de Sants— defensa la mesura. El coordinador de l’entitat, Jordi Falcó, obre la porta a “millorar les disfuncions que pugui tenir“, com ara, explica, redefinir els traçats alternatius del transport urbà, “per no allunyar-los gaire de les rutes convencionals“.

L’Obrim carrers, que ha començat ara, s’activarà cada cap de setmana fins a l’estiu. Segons dades municipals, permet guanyar 58.600 metres quadrats d’ús veïnal i treure dels carrers fins a 50.000 vehicles.