El Black Friday ja s’ha consolidat com el període de rebaixes que dona el tret de sortida a la campanya de Nadal. Els descomptes enguany arriben en un context d’inflació i de pujada de preus generalitzat. Això ha obligat molts botiguers a aplicar rebaixes de preu més contingudes però tots coincideixen a apuntar que el Black Friday serveix per reactivar unes compres especialment ensopides en el context de crisi actual.
Les grans marques aguanten els grans descomptes
L’ambient a les grans superfícies comercials el primer dia de descomptes és força engrescador. Els clients estan interessats en els descomptes, tant per anticipar alguns regals de Nadal com per trobar alguna ganga d’última hora. Grans botigues de roba com Hollister estan aplicant un descompte del 30 % en moltes peces de roba. Els responsables de la botiga reconeixen que gràcies a això els compradors s’han animat i les vendes, també.
Un altre Black Friday és possible
Cal recordar que tant el tèxtil com el calçat són, ara per ara, els sectors més afectats per la crisi amb una baixada de vendes al voltant del 12 %.
La botiga Etam, que es dedica a vendre roba interior, ha volgut equilibrar aquest consum poc sostenible que suposa en moltes ocasions el Black Friday. En aquest sentit, les comandes en línia es dispararan per la campanya un 25 % i recorden que l’embalatge i el transport generen un impacte mediambiental molt negatiu.
Sempre que el client ho accepti aquesta botiga destina els diners del descompte que apliquen al Black Friday a fer una donació a Càritas. És un petit oasi en mig d’un consumisme fora de mida.
El petit comerç aguanta com pot
El petit comerç adopta de mica en mica el Black Friday i ara mateix al voltant d’un 45 % s’apunta a la campanya de descomptes. Tots coincideixen que gràcies a aquest estímul la gent surt al carrer amb més ganes de comprar. Malgrat això, la situació de crisi de preus no permet als petits botiguers aplicar grans descomptes o directament no en fan.
És una moda que no és nostra i aplicar els grans descomptes que apliquen les grans marques el petit comerç no pot fer-ho”
És el cas de David Martínez, president de l’Associació de Comerciants de l’Entorn del Mercat de Sants. “No som partidaris del Black Friday, crec que el comerç de proximitat durant tot l’any intenta tenir sempre els preus més competitius. És una moda que no és nostra i aplicar aquests descomptes del 20 o el 30 % que fan les grans marques el petit comerç no pot fer-ho“.