Navas amaga una botiga excepcional. Un miler de joguines que abasten des de finals del segle XIX i fins als anys 90 es troben exposades en vitrines en un establiment que va obrir a finals del 2021. Aquest negoci és únic a l’estat donades la quantitat i varietat de peces que hi ha.

Javier Lozano va obrir el negoci fa 10 anys. Va començar comprant joguines i venent-les al maleter del cotxe però aviat va establir-se en un primer emplaçament al carrer del Dos de Maig. A Navas, al carrer de Sant Antoni M. Claret 424, hi és des de l’octubre del 2021. Tenen més d’un miler de joguines exposades que, segons el propietari, es poden dividir en dues etapes: joguines primitives que són pintades a mà i daten fins als anys 20 i joguines litografiades

Amb Lozano hi treballa Carme Ruiz, que era restauradora d’arqueologia i a qui amb el pas dels anys la recuperació de les joguines li ha anat ocupant el temps. Segons Ruiz, a la botiga fan una intervenció conservadora: “El pas del temps deixa en aquests objectes una pàtina natural que és molt important i s’aprecia l’envelliment però no s’ha de confondre amb la brutícia”.

Venda en línia a Europa, però prefereixen el tracte presencial

A més de tenir exclusivitat de negoci a l’estat, diuen que també es poden comptar amb els dits d’una mà les botigues semblants que hi ha a Europa. És per això que, a través de la venda en línia, arriben fins a França, Alemanya i Suïssa. Tot i això els agrada més el tracte presencial a les fires o a la botiga. Javier Lozano explica que abans de ser venedor ell era col·leccionista i li agradava que l’atenguessin de manera personalitzada. 

Joguines de fins a 5.000 euros

El preu mitjà d’un tren o una joguina antics és d’entre 500 i 1.500 euros, tot i que han arribat a vendre’n alguna d’uns 5.000 euros. Més enllà del preu, Javier Lozano i Carme Ruiz asseguren que totes tenen un valor sentimental. Per exemple, tenen quatre titelles que van actuar en espectacles a Perpinyà als anys 30 o els primers quatre models de cotxes que l’empresa nord-americana Ford va fabricar en sèrie el 1913.