(ACN) Quatre de cada deu dels productes afectats per la rebaixa de l’IVA són més cars que quan va entrar en vigor la mesura, el gener passat. Aquesta és la principal conclusió de l’estudi de seguiment d’un miler de preus oferts a vuit cadenes de distribució —Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Hipercor i Mercadona— a l’abril que ha elaborat FACUA.
L’entitat apunta que al març s’havien encarit un de cada tres productes i al febrer un de cada cinc i que, per tant, “l’escalada inflacionista continua“. Davant d’aquest context, FACUA ha anunciat que ampliarà les denúncies que ja va presentar els tres mesos anteriors davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), a qui reclamen algun tipus de resposta.
Calen “preus màxims en aliments bàsics”
L’associació, com fa mensualment, ha revisat l’evolució de 991 preus en aquestes vuit cadenes de distribució. Les noves anàlisis han detectat que en el 42 % casos, és a dir, en 400 productes, el preu s’ha encarit respecte al que tenien el 30 de desembre. Per l’associació, aquestes dades posen de manifest la necessitat que el Govern espanyol “fixi preus màxims en aliments bàsics“.
Aquest mes d’abril, el nombre més gran d’anomalies s’han detectat a Aldi, on s’han encarit un 50,8 % dels preus analitzats. El segueix Carrefour, amb un 49,1 % de productes més cars que el 30 de desembre. Alcampo, per la seva banda, ha augmentat el 46,6 % de les ofertes, mentre que Hipercor ho ha fet en el 46,3 % dels casos. L’associació ha detectat un 44,6 % de preus més cars a Lidl, mentre que a Dia s’han encarit el 40,2 dels productes analitzats.
Les dues cadenes on s’ha registrat un percentatge més baix de pujada de preus són Eroski, (32,5 %) i Mercadona (el 29,8 %).
Fruites i verdures, les més afectades
FACUA ha lamentat que en només un mes han estat més d’un centenar de productes afectats per la rebaixa de l’IVA els que n’han augmentat el preu, fins a 416. Les pujades més grans de preus en aquest darrer mes es corresponen, com ha sigut habitual en els darrers mesos, a fruites o verdures, amb el 36 % del total. Les cebes, pastanagues i els enciams són els que més pugen amb un increment “molt notable pràcticament a tots els supermercats”.
Els olis d’oliva han representat més del 19,2 % dels aliments més cars, mentre que la llet i els làctics han sigut el 15,1 % del total. Els arrossos i les pastes representen el 12,9 % dels productes encarits i els llegums el 7,9 %.