La companyia aragones Yllana Teatro ha aterrat al Poliorama amb un dels seus espectacles de més èxit: ‘The Opera Locos’. Sens dubte, hi ha un clar antecedent en aquell ‘Pagagnini’ que van muntar amb el violinista Ara Malikian, més que amb ‘Hole’, el darrer musical que van dur a Barcelona. Ara desacralitzen l’òpera amb comicitat i estètica de “clown”.

A escena, però, cinc intèrprets lírics (11 en torns alternatius), que han hagut d’impregnar-se del llenguatge gestual d’Yllana Teatro. Un és el tenor Antoni Comas, foguejat en espectacles fins i tot acrobàtics de Carles Santos. “Amb Carles Santos era arriscat. Aquí els cantants hem pogut escollir els temes que ens anaven bé i no és el mateix. Però sí que hem hagut d’aprendre el llenguatge del gest”, comenta.

Una companyia d’òpera peculiar

Els cinc cantants (soprano, mezzosoprano, baríton, tenor i contratenor) encarnen cinc membres d’una companyia força peculiar, en què flueixen passions i s’enfronten egos. “Inicialment, era un enfilat d’àries i fragments d’òperes, però en els assajos vam anar aportant idees i, al final, hi ha un petit argument”, explica Comas.

I, tot això, amb àries prou conegudes d’obres de Mozart, Verdi, Puccini o Bizet. En alguns moments, els fragments es fusionen amb altres estils. “És un espectacle còmic, però cantem a plena veu. Per l’espectador és una perspectiva i una experiència de l’òpera diferent”, rebla el tenor.

Comas s’alterna com a tenor amb Jesús Álvarez; les sopranos són Irene Palazón i María Rey-Joly; les mezzos, María Maciá i Mayca Teba; els barítons són Enrique Sánchez-Ramos, José Julián Frontal i Laurent Arcaro, i els contratenors, Alberto Frías i Jesús Gallera. El muntatge fa estada al Poliorama entre el 25 de gener i el 3 de març.