(ACN) La Sindicatura de Comptes ha fet públic aquest dimecres un informe sobre el Consorci de les Biblioteques de Barcelona corresponent al 2021 i constata que ha detectat incidències relacionades amb la contractació separada de prestacions que haurien d’haver estat objecte d’un únic contracte per cobrir necessitats recurrents o previsibles i, per tant, constitueixen un fraccionament indegut. L’informe també identifica que es van excedir la durada dels encàrrecs de funcions i de les adscripcions provisionals de sis places i que en alguns professionals es van incloure retribucions per a conceptes que no s’ajustaven a la normativa.

La Sindicatura de Comptes també indica que la normativa del règim jurídic del sector públic obliga a respectar el de l’administració d’adscripció, que en el cas és del Consorci de Biblioteques correspon a l’Ajuntament de Barcelona. L’any 2021 hi havia 132 treballadors que estaven adherits a l’Acord de condicions de la Diputació. D’entre els factors per determinar el complement específic n’hi havia un de vinculat a l’antiguitat de la persona que ocupava el lloc de treball sense que el factor correspongui a una característica objectiva pròpia del lloc.

En total, l’any 2021 es van satisfer 103.797,28 euros en concepte de productivitat i prop de 950.000 euros per assistència. Segons la Sindicatura, el Consorci no va elaborar la valoració pertinent sobre els resultats en l’assoliment d’aquests objectius per part dels treballadors, i el concepte d’assistència no complia els requisits per ser considerat un incentiu al rendiment perquè no tenia en compte cap dels paràmetres previstos per la normativa.

En total, al Consorci hi treballaven 531 persones a final de l’exercici 2021, amb un cost de 20,85 milions d’euros, dels quals a 399 se’ls va aplicar l’acord de condicions de l’Ajuntament i a 132 el de la Diputació.

Alhora, la Sindicatura recomana al Consorci de Biblioteques millorar el mòdul del programa informàtic que gestiona els projectes de despesa amb finançament afectat i implementar un sistema eficaç que detecti les necessitats de personal per planificar amb antelació segons l’època de l’any.

Al·legacions del Consorci

El Consorci de Biblioteques de Barcelona va presentar al·legacions, que formen part de l’informe definitiu. L’ens bibliotecari argumenta que els fraccionaments de contracte de manteniment de l’any 2021 es feien mitjançant contractes menors recurrents. “La situació concreta de cada un respon a casuístiques determinades, recollides i argumentades en les al·legacions a l’informe, i tal com s’indica, tots estan en diverses fases de tramitació”, expliquen en les al·legacions.

També va traslladar l’observació a l’Ajuntament de Barcelona, i es va comunicar que el decret està sent objecte de revisió pels Serveis jurídica. El Consorci assegura que seguirà les directrius que es derivin de la revisió.

Quant a les retribucions no ajustades a la norma, el Consorci reconeix que dos complements que no constaven a l’acord de condicions de treball de l’any 2021 perquè l’Ajuntament els havia consolidat en la migració al nou sistema d’ordenació municipal, un fet que va quedar resolt amb la integració de llocs de treball. Altres complements que esmenta l’informe de la Sindicatura, com el premi d’antiguitat que afectava dos funcionaris, no es va declarar nul fins a l’abril 2024, o el càlcul de triennis, que afectava cinc funcionaris, va resoldre l’expedient de revisió d’ofici.

Pel que fa a les recomanacions, el Consorci ja ha iniciat les gestions per treballar conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona la millora de la gestió de vacances, permisos i cobertures i també implementa una millora del mòdul de gestió dels projectes amb finançament afectat.