El ‘Rèquiem’, un encàrrec del Palau i de l’Auditori de Girona, ha estat interpretat pel Cor Jove de l’Orfeó Català conjuntament amb l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, dirigits per Esteve Nabona i Pablo Mielgo, respectivament.
Al concert hi han intervingut, com a solistes vocals, la soprano Marta Mathéu; el baríton Josep-Ramon Olivé, i l’escolanet Ferran Quílez, de l’Escolania de Montserrat. El ‘Rèquiem’ no ha sonat fins a la segona part del concert, abans els músics han tocat la ‘Simfonia número 2, en re major’ de Johannes Brahms.
Guinovart explica que compondre aquest rèquiem ha estat tot un repte per a ell, tenint en compte els grans predecessors que hi ha en aquest tipus de peces. Prèviament a posar-se a escriure va escoltar rèquiems de grans compositors com ara Mozart, Verdi, Brahms o Fauré. “M’ha sortit un rèquiem que més aviat és un cant a la vida”, assegura el compositor barceloní, que afirma que veu la mort com l’última etapa vital. L’artista barceloní celebra la rebuda que ha tingut fins ara una obra que qualifica d’emotiva i commovedora.
L’obra, cantada en llatí, segueix la litúrgia de les misses de difunts actuals. Per això, Guinovart hi ha afegit fragments que no es troben normalment als rèquiems.
Com a curiositat, el pianista barceloní hi ha afegit un moviment que ja havia compost per al musical sobre Gaudí. És ‘In Paradisum’, un fragment que ha dedicat a l’arquitecte.
Albert Guinovart ha fet aquesta obra perquè enguany és el compositor convidat d’aquesta temporada al Palau de la Música. Per això, les composicions de Guinovart es podran escoltar aquesta temporada en un total d’11 concerts, alguns amb el músic com a pianista acompanyant i altres com a solista.