Busquem a Google entrades per al concert de Tom Jones al Festival Jardins Pedralbes. Fem clic al primer resultat de la llista. Comprovem, satisfets, que encara en queden. Les de pista costen uns 100 euros. Arribem al concert (el relat val per aquest o qualsevol altre) amb la nostra entrada. Ens assabentem, gairebé de casualitat, que el del costat s’ha gastat la meitat. Evidentment, ens queixem. És llavors quan ens diuen: “Vostè ha comprat l’entrada en un web de revenda i ni tan sols se n’ha adonat.”

És la història amb què els responsables de concerts i festivals es troben pràcticament a cada esdeveniment que munten. Persones que, sense adonar-se’n, han comprat l’entrada en webs de revenda com Viagogo. I ja no és que conscientment hagin decidit comprar una entrada més cara a la revenda perquè als webs de l’artista i del promotor estaven esgotades. És que ho han fet sense voler, pagant un sobrepreu considerable, sovint el doble o més del preu original.

Sovint ens trobem amb fins a 70 persones amb l’entrada duplicada. Quan arriben a la porta els diem: ‘Vostè ja ha entrat’. I és clar, l’han comprada a Viagogo. Els han venut una entrada que ja havia comprat un altre
Martín Pérez, director del Festival Jardins Pedralbes

A banda d’haver pagat un preu més elevat hi ha qui es troba que no pot entrar al concert. Així ho explica Martín Pérez, director del Festival Jardins Pedralbes i de la promotora Concert Studio. “Sovint ens trobem amb fins a 70 persones amb l’entrada duplicada. Quan arriben a la porta els diem: ‘Vostè ja ha entrat’. I és clar, l’han comprada a Viagogo. Els han venut una entrada que ja havia comprat un altre”, relata.

James Blunt
Al Festival Jardins Pedralbes es troben sovint amb assistents que han adquirit les entrades en webs de revenda

Google, “còmplice” de la revenda

Segons promotores com Concert Studio o The Project, webs de revenda com Viagogo enganyen la gent. Paguen a Google per sortir a dalt de tot i s’aprofiten de les ganes dels usuaris d’aconseguir l’entrada per al seu artista preferit. Per això titllen Google de “còmplice” d’aquesta pràctica fraudulenta. A més, asseguren que fan servir tot tipus d’argúcies perquè la gent compri a la revenda. “L’usuari veu la paraula oficial i cau en la trampa”, explica Tito Ramoneda, director de The Project. “Generen ansietat de compra als usuaris perquè els adverteixen que queden 30 entrades, que s’acaben”, afegeix.

Generen ansietat de compra als usuaris perquè els adverteixen que queden 30 entrades, que s’acaben i acaben comprant-les amb un sobrepreu
Tito Ramoneda, director de The Project

Segons Ramoneda, “el 90 % dels problemes que genera la revenda desapareixerien si webs com Viagogo no estiguessin tan ben posicionades a Google”. És per això que des de l’Associació de Promotors Musicals es van adreçar als responsables del cercador perquè els veti. De fet, Google va fer el pas el 2019, però al cap d’un temps va tornar al capdamunt de les llistes de cerques.

Regulació i tecnologia, possibles solucions

Segons Ramoneda, webs com Viagogo fan ús de bots per adquirir entrades en grans quantitats. També es nodreixen d’usuaris particulars que les ofereixen allà per fer negoci. En esdeveniments com el concert de Bruce Springsteen, poden arribar a xifres astronòmiques: 2.500 euros. I com es combat això? Més enllà del veto de Google, l’altra possibilitat seria que els estats prohibissin els webs de revenda. Però també hi ha qui treballa amb solucions tecnològiques. És el cas de la plataforma de venda d’entrades Dice, que vincula les entrades (codis QR que van canviant) al dispositiu del comprador. Això fa més difícil poder-les vendre.

Viagogo es defensa

Viagogo ha respost per escrit les preguntes que li hem adreçat des de betevé. Asseguren que “no compren ni venen entrades, sinó que connecten venedors amb compradors”. Neguen, per tant, que facin ús de bots, com els acusen els promotors. També expliquen que els preus del bitllets els fixa el venedor. També neguen que facin servir argúcies per fer creure als compradors que estan comprant al web oficial del promotor: “Viagogo inclou missatges que informen els clients que estan utilitzant una plataforma secundària de venda d’entrades”, subratllen.

Sobre les entrades duplicades, l’empresa explica que “es requereix que tots els venedors se sotmetin a una verificació de seguretat exhaustiva per evitar fraus”. I concreten que “els venedors no reben pagaments fins que el comprador ha pogut entrar a l’esdeveniment”. Afegeixen, per últim, que Viagogo “garanteix el reemborsament complet per aquells compradors que no reben entrades vàlides a temps per un espectacle”.