Una fotografia de Kim Manresa feta als anys 70 dona la benvinguda als visitants que s’apropen a l’Ateneu Popular 9 Barris. El grafiter Roc Black Block ha reproduït la imatge a gran escala en una de les façanes de la torre escènica. “La porta d’entrada a l’ateneu ha canviat de lloc darrerament, com a mínim d’orientació”, explica Borja Lozano, de l’Ateneu Popular 9 Barris, “fa temps que volíem convertir aquesta façana també en un espai artístic“.
Roc Black Block i els Murals de bitàcola
L’Ateneu sempre ha tingut un vincle molt important amb els grafits i el murals. La relació de Roc Black Block amb l’equipament també ve de lluny: fa gairebé 10 anys que va pintar una de les façanes de la torre i en fa quatre va repetir l’experiència amb un mural per reivindicar la cultura. Ara ha tornat a enfilar-se amb una plataforma penjant amb els esprais per reproduir la foto de Manresa. L’obra s’inclou dins el projecte Murals de bitàcola i té el suport de l’Observatori Europeu de Memòries de la Universitat de Barcelona. “Es fa amb l’objectiu de reivindicar la història local de cada poble, barri o ciutat”, explica l’artista, “en aquest cas vull explicar com aquests barris han hagut de conquerir cadascuna de les millores mínimes i bàsiques“. Cada mural afegeix també un codi QR amb tota la informació sobre l’episodi.
“La memòria de la perifèria”
Roc Black Block va trobar la imatge de Kim Manresa dins el fons de l’Arxiu Històric de Roquetes – Nou Baris. L’artista va fer una selecció d’imatges i en va triar cinc, de finalistes. La fotografia de les lluites de la Prosperitat va guanyar la votació final que es va fer a l’ateneu. “La fotografia és dels anys 70 i reflexa el que va passar al pla de Santa Engràcia“, explica Arnaldo Gil, de l’arxiu, “hi va haver una estafa d’habitatges, els promotors en van vendre més de les que realment hi havia i els inquilins van ocupar les cases com van poder”. Amb el temps, les condicions al pla es van tornar insalubres i els veïns van iniciar la lluita per reivindicar “pisos en lloc de barraques.”