L’obra de l’artista Pere Cánovas (1930-2020) la trobem distribuïda arreu del món, des dels Estats Units fins al Japó. Ell calculava que havia creat uns 5.000 metres quadrats de vidrieres i vitralls. A més, va restaurar-ne a finestrals, murals i rosetons a centenars d’esglésies, sobretot a Catalunya i les Balears. Una obra que era difícilment consultable —a banda de fer-ho in situ— fins ara. La família ha donat a l’Arxiu Històric de Roquetes – Nou Barris els centenars d’esbossos, dissenys i projectes que Cánovas conservava al seu taller del barri de Verdum. La intenció és que es puguin preservar, i qualsevol pugui consultar-los.

Uns 800 dibuixos, alguns de gran format

María José Cánovas Bueno, filla del mestre vitraller, està convençuda que va ser un decisió molt encertada. “Sempre tenia el pensament: ‘Què en faré de tota aquesta obra del meu pare?’. I l’Arxiu em va rebre amb les mans obertes i em va ajudar a treure tot allò d’allà. Estic molt agraïda, perquè penso que tot això no es pot perdre”, comenta. El gran repte per a aquesta entitat ha estat fer lloc per encabir-hi la prolífica obra del dibuixant i vitraller. “No sabíem si tindríem prou espai per emmagatzemar-ho tot. Vam treure el material que estava fins i tot a les parets, vam fer una neteja de dibuixos, i vam transportar-lo cap a l’Arxiu per començar a catalogar-ho”, explica l’Arnaldo Gil, de l’Arxiu Històric de Roquetes – Nou Barris.

Aquesta va ser una feina laboriosa que es va iniciar abans de l’estiu amb una primera selecció, que encara continua. En total hi ha uns 800 dibuixos als quals cal sumar un centenar d’obres gran format que arriben als quatre metres.

L’Arxiu prepara una exposició sobre la figura de Cánovas

Pere Cánovas va ser un artista molt productiu que va embellir molts edificis de Nou Barris i de la ciutat. Va començar al taller de vidrieria d’Antoni Oriach i, després de 30 anys, es va establir als anys 80 com a autònom en el taller de Verdum. “És conegut per l’escut de vidre emplomat del Barça a Santa Maria del Mar, però també té obres al Tibidabo i la Colònia Güell, a la Catedral de Mallorca té 15 vitralls i també en una trentena d’esglésies de la illa“, recorda la filla. María José Cánovas és una gran coneixedora de l’obra del seu pare. Malgrat això, reconeix que molts cops se li escapen detalls de la descomunal capacitat de creació que tenia. “L’essència del seu art és l’expressionisme i el color. Li agradava el dibuix, captava molt bé la llum, el volum, i sobretot tenia molta retentiva”, comenta.

“La filla de Cánovas ens està ajudant molt a catalogar-ho tot, una feina que esperem tenir enllestida a finals d’any”, expliquen des de l’Arxiu. La idea de l’entitat és acollir aleshores una exposició “monumental” a l’Espai Via Favència, amb obres de gran format. Esperen, així, ressaltar la figura de Cánovas. Amb l’ajut de voluntaris també es digitalitzaran en imatge les peces cedides amb l’objectiu que es puguin consultar a mitjans de l’any vinent.