SERGIO RUIZ, professor laboratori Raman UPC "Este cuadro ha pretendido pasar por un cuadro de van Donhen de principios de siglo XX, y es imposible que haya sido ejecutado antes de 1968, que es el pigmento más reciente que tiene la obra. I además es que se parece una barbaridad." A partir de l'anàlisi dels pigments han descobert que els materials usats no són de l'època de l'obra original i, per tant, és una pintura fasificada. La novetat és que al laboratori de la UPC verifiquen les obres sense necessitat d'extreure cap trosset de pintura, com s'ha fet històricament. Aquí, usen l'espectoscòpia mol·lecular o Raman. Així, amb l'ús de làser, poden saber quin pigment es va usar i posar dates sense malmetre l'obra. Museus, però sobretot galeristes i col·leccionistes privats, acudeixen al laboratori per saber si l'atribució que s'ha fet és correcta. Les picaresques que s'arriben a fer són sorprenents. Hi ha qui posa les falsificacions al forn per crear les esquerdes com a efecte d'envelliment. Però no sempre la jugada surt bé. SERGIO RUIZ, professor laboratori Raman UPC "El falsificador no se dio cuenta que era el de la portada. Esto es fuerte eh." Això és perquè la còpia de l'obra es va fer abans que es publiqués el llibre, que indicava on es trobava la pintura, i evidenciava que aquesta era falsa. Molts clients que han portat l'obra a analitzar i els han dit que no era d'un pintor conegut, no han tornat a recollir-la, i aquí decoren les parets.