'Rashomon' és, juntament amb 'El gos rabiós', la pel·lícula més antiga que inclou el cicle de la Filmoteca. Amb el seu punt de vista múltiple d'una mateixa història, és la cinta que va donar a conèixer Kurosawa a Occident, gràcies al Lleó d'Or que va obtenir a Venècia el 1950. I per això justament abans de la projecció d'ahir es presentava 'Akira Kurosawa. La mirada del samurai'. Els tres autors, que rebien al públic amb un exemplar del programa de l'any Kurosawa, defensen al llibre el paper de pont entre Orient i Occident del cienasta japonés. JORDI PUIGDOMÈNECH, Coautor del llibre "El director més occidental dels japonesos, un adjectiu correcte. Però també un director que ens mostra els valors de la cultura japonesa més tradicional." El llibre fa esment per exemple de l'admiració de Kurosawa per Abbas Kiarostami. O per l'obra de Dostoievski i Shakaspeare, aquest darrer adaptat amb pel·lícules com 'Els 7 samurais'. També de la influència del realitzador nipó en Ingmar Bergman o en el western, en aquest cas circular, perquè Kurosawa va rebre, al seu torn, una forta empremta de John Ford. JORDI PUIGDOMÈNECH, Coautor del llibre "El cercel es va tancar després amb les adaptacions de les seves pel·lícules fetes per gent com Sergio Leone. 'Por un puñado de dólares' és un remake de 'Yojimbo'." 'Yojimbo, el mercenari', és una de les cintes que recupera precisament el cicle de la Filmoteca. També es projecta la poc coneguda 'L'infern de l'odi' o 'Madadayo', la darrera que va dirigir, considerada un testament moral i existencial del cineasta.

Per molts, Kurosawa és un dels millors directors de tots els temps. Això pensen, per exemple, els autors de ‘La mirada del samurai’, el primer llibre monogràfic sobre Kurosawa que s’edita a Espanya en els darrers 10 anys. Ahir el presentaven a la Filmoteca de Catalunya, que acaba d’iniciar també el seu homenatge amb un cicle de 12 de les 30 cintes que va dirigir el genial realitzador.