‘La maternitat d’Elna’ es va estrenar el 2009 al Museu de l’Exili de la Jonquera i després va fer temporada al Club Capitol. També va fer estades al SAT, a l’Espai Lliure i al Poliorama. Només ha estat els darrers quatre anys sense fer funcions, però ara en fa sis al Teatre Eòlia.

Dirigida per Josep Galindo, es tracta d’una adaptació teatral de Pablo Ley del llibre de la historiadora Assumpta Montellà ‘La maternitat d’Elna’. “L’Assumpta va fer una gran tasca desenterrant de l’oblit la història de la maternitat i la seva directora Elisabeth Eidenbenz“, afirma Galindo. A la maternitat d’Elna, al Rosselló, van néixer molts fills d’exiliades republicanes que havien passat pels camps de concentració d’Argelers, Barcarès i Sant Ciprià, on els nadons no haurien sobreviscut.

Música i projeccions

La idea del muntatge va ser de l’actriu i cantant Rosa Galindo, única intèrpret de l’obra, per bé que acompanyada al piano per Franco Piccino. Galindo encarna una desena de dones, l’experiència de les quals va recollir Montellà al seu llibre.

Músiques diverses (clàssica, cançons franceses, catalanes) i projeccions de fotografies embolcallen les històries que narra l’actriu, gairebé sempre en primera persona. “No hi ha música per una qüestió estètica. Eidenbenz era una melòmana i la feia servir amb finalitats terapèutiques amb les mares”, justifica Josep Galindo.