La realitzadora argentina Lucrecia Martel ha assistit a l’inici de la retrospectiva que li dedica la Filmoteca amb la projecció de ‘Zama’. Martel és des del dia 6 de juny a Argentona, on està guiant 45 joves cineastes en la creació del seu curtmetratge, en el marc del programa L’acceleradora de cinema, que impulsa la cooperativa audiovisual La Selva Ecosistema Creatiu. La retrospectiva és necessàriament breu, perquè Lucrecia Martel ha dirigit tan sols quatre llargmetratges des del 2001, quan va debutar amb ‘La ciénaga’. Després van seguir ‘La niña santa’ (2004), ‘La mujer sin cabeza (la mujer rubia)’(2008) y ‘Zama’(2018), nominada i guardonada en diversos festivals. Les quatre es projecten a la Fimoteca acompanyades (menys la inaugural, Zama), d’un curtmetratge. Tot i no ser gaire prolífica, Martel té un estil molt personal que no deixa indiferent ningú. És coneguda per l’acurat treball del so i per un tractament del ritme i l’estructura narrativa que provoca, sovint, estranyament. A Martel li interessen més les atmosferes i el dibuix dels personatges que la trama en si.
Experiment cinematogràfic
Martel és protagonista d’un experiment docent, L’acceleradora de cinema. Sota el seu lideratge, 45 joves directors de 18 nacionalitats són a Argentona rodant, en 10 dies i una única localització, un curtmetratge. La realitzadora ha posat l’accent en l’escriptura de diàlegs. La metodologia de L’acceleradora de cinema va ser creada en primera instància pel director Abbas Kiarostami. A Barcelona, la iniciativa la du a terme en una trobada anual l’estudi La Selva Ecosistema Creatiu, que convida cada cop un director diferent. Els treballs resultants es projecten a l’Auditori de la SGAE el 15 de juny, data de finalització de la trobada internacional. Abans de venir a Catalunya Lucrecia Martel ha estat a Nova York col·laborant en la concepció escènica i visual del nou espectacle de la cantant Björk, Cornucopia.