“El repte més important és facilitar que els músics mostrin el seu talent a l’escenari”, explica Manel Valdivieso, el director artístic de la JONC. L’objectiu és aconseguir que superin les dificultats que puguin tenir per edat o immaduresa, “que donin el millor de si mateixos a l’escenari i en surtin satisfets”, rebla.

El repertori

Després de cinc dies intensos d’assaig i classes amb professorat de la Deutsche Oper de Berlín, els joves tocaran el 17 d’abril a L’Auditori en el marc de la temporada de l’OBC. L’orquestra comptarà amb la violinista Helena Satué com a artista convidada, exmembre de la JONC. El repertori es compon de dues obres de Bela Bartók, el ‘Concert per violí número 2’ i ‘El mandarí meravellós’ i una de Manuel Blancafort, ‘El rapte de les sabines’.

Segons Valdivieso, en les composicions de Blancafort “es veuen reflectides totes les grans influències de principis de segle XX”. Quant a les obres Bela Bartók, un dels cinc grans pilars de la música europea de prinicipis del segle XX, Valdivieso apunta que “són peces d’una escriptura musical brillantíssima pel públic, amb molta força harmònica i intensitat de colors, i d’un nivell de dificultat espectacular per a l’orquestra“.

Retallar la cultura?

El gerent de la JONC, Toni Pallès, explica que a les retallades “han afectat, afecten i afectaran la JONC” i s’afrontaran compactant l’activitat que ofereix l’orquestra. Pallès considera que, per a Catalunya, “la JONC significa la normalitat en el terreny musical i alhora és una al·licient per tots els joves músics que estan estudiant i un reconeixement pels centres educatius del país”. En les darreres audicions, la JONC va rebre més de 700 aspirants que volien entrar a formar part de l’orquestra, una mostra que “el nivell de la base musical del país ha pujat molt i, paral·lelament, ha baixat l’edat dels músics”.