L’obra ‘Señor ruiseñor’ d’Els Joglars recala dues setmanes al Teatre Apolo en la nova etapa amb el grup Smedia. Estrenada fa dos anys i mig a Valladolid en castellà, ha fet funcions en aquesta versió en català a Tarragona, l’Hospitalet i Canovelles.

Es manté el títol en castellà perquè és com anomenaven Santiago Rusiñol a Aranjuez, on va passar els darrers anys de vida fent de jardiner general. La peça vindica el bohemi cosmopolita que va rebutjar fer-se càrrec de l’empresa familiar per conrear la pintura, el teatre i el periodisme.”Un home obert, cosmopolita, humorista i amb molt sentit comú”, argumenta Ramon Fontserè, director d’Els Joglars des del 2013

Crítica a la pàtria identitària

Saludada com una crítica al sobiranisme, la farsa contraposa el cosmopolitisme de Rusiñol al sentiment identitari. Però el protagonista no és l’artista modernista, sinó un jardiner reumàtic reconvertit en guia teatral d’un museu dedicat a Rusiñol.

El canvi en la direcció del museu, que les institucions reconverteixen en museu de la identitat catalana, provoca l’enfrontament del protagonista amb un entorn molt patriota. És en aquest punt on el plantejament pot no agradar. La directora i els seus acòlits són, en molts moments, de traç gruixut.

Muntatge controvertit, més que els dos anteriors sota direcció de Fontserè que es van representar a Barcelona, ‘El coloquio de los perros’ (Poliorama, 2014) i ‘VIP’ (BARTS, 2015).