(ACN) La Sala Oval del MNAC (el Museu Nacional d’Art de Catalunya) està presidida aquests dies per dos avions de guerra. Es tracta de la reproducció a escala real de dues naus que van participar en la Guerra Civil. La instal·lació ‘Aeronàutica (vol) interior’ és una creació artística de Francesc Torres que proposa “una reflexió sobre la capacitat del sacrifici humà” posant en relació els aparells amb la iconografia de la crucifixió de Sant Pere.
Aquesta proposta forma part dels projectes expositius que el MNAC dedica a la Guerra Civil. En aquest cas, els protagonistes són els dos avions: el bombarder soviètic Túpolev SB-2, conegut com a Katisuka, i el Polikàrpov I-16, anomenat popularment la Mosca.
Una instal·lació artística és com un llibre, el que passa és que els llibres convencionals són lineals, venen estructurats i diuen per on has d’anar, i una instal·lació en canvi és un aparell narratiu que has de llegir i interpretar al mateix temps
L’artista va imaginar aquest projecte durant una visita que va fer al camp d’aviació de la Sénia, construït pel govern de la Segona República als inicis de la Guerra Civil. Aquest espai va servir de base primer per a l’aviació de la República, i després la Legió Còndor alemanya.
“Els avions s’han fet tal com eren”
A prop d’aquest camp d’aviació es troba el Centre d’Aviació Històrica de la Sénia, on s’ha fet la recreació dels dos avions. El responsable de la reconstrucció, José Ramón Bellaubí, assegura que s’han fet “tal com eren” i, de fet, fins i tot el model Mosca incorpora un motor. Tot i això, no tenen les certificacions, de manera que no poden enlairar-se.
“Si tinguéssim un avió real que s’hagués guardat en un magatzem i ara l’intentéssim fer volar, tampoc ens deixarien perquè no tindria les normes de seguretat”, ha assegurat. Malgrat tot, Bellaubí ha explicat que totes les màquines de guerra es van destruir.
El concepte del sacrifici humà
L’exposició incorpora una taula gòtica de la crucifixió de Sant Pere, obra de Pere Serra al segle XIV, penjada del sostre. És una peça que forma part de la col·lecció del mateix museu. També hi ha diverses oliveres de la Sénia, ja que per construir l’aeròdrom militar als afores del poble es van haver d’expropiar 90.000 hectàrees de cultius d’aquest arbre, de manera que se’n van talar prop de 9.000. Tot plegat vol donar la idea de sacrifici de la manera “més àmplia possible”, ha assegurat Torres.
La mostra també incorpora algunes fotografies documentals de l’aeròdrom de la Sénia, dels pilots dels avions o de la caserna que hi havia a l’espai, entre altres. També hi ha diversos bidons de combustible utilitzats durant la guerra.