Preestrena concorreguda de la pel·lícula ‘El 47’ als cinemes Aribau, amb assistència d’autoritats, persones del món de la cultura i un gran desplegament de mitjans de comunicació acreditats. També per la presència de 250 veïns de Torre Baró desplaçats en autocar des del seu barri, la majoria figurants en el rodatge del film que ha dirigit Marcel Barrena.
‘El 47’ es basa en l’històric segrest d’un autobús de la Línia 47, que va ser part de la lluita dels veïns de Torre Baró, a finals dels 70, per aconseguir un barri digne. Marcel Barrena, però, comenta: “Una anècdota com la del segrest no dona per a una pel·lícula de dues hores. Parlem de fugir de la terra i d’haver d’integrar-se en una de nova, de la convivència del català amb el castellà, que mai no ha estat un problema, i de moltes altres coses”.
Drama lluminós
Algú s’ha afanyat a parlar d’un Ken Loach a la catalana fent esment al film. Barrena accepta que la cinematografia del cineasta anglès li ha servit de referent, però cita també ‘Full Monty’, de Peter Cattaneo. “M’interessava aquest enfocament de quelcom socialment dramàtic des d’un altre lloc. He volgut que ‘El 47’ sigui un drama lluminós”.
Per Eduard Fernández, qui encarna Manolo Vital, el conductor d’autobusos que el 1978 en va segrestar un per demostrar a les autoritats que era viable donar aquest servei a Torre Baró —l’Ajuntament argumentava que era un barri massa costerut—, treballar en aquesta pel·lícula ha estat tota una experiència. “Hi vaig entrar amb bon peu. Els veïns de Torre Baró em deien que els del cinema treballen molt, que ves a saber quants càstings havien fet per trobar algú clavat al Manolo Vital”.
Clara Segura és, en la ficció, la dona del protagonista. “La primera persona amb qui vaig parlar va ser amb la seva neta. Mentre que la preocupació de la majoria de veïns era aconseguir fer arribar la llum i l’aigua al barri, ella, que era mestra, va dir: ‘La primera cosa que s’ha de fer és ensenyar els nens a llegir i escriure. I ensenyar el català, com a eina per a integrar-se'”, explica l’actriu.