La 21a edició del LOOP, festival de videoart, s’ha inaugurat al Centre d’Art Tecla Sala de l’Hospitalet de Llobregat. Ho ha fet amb l’estrena d’‘Anòxia. Un preludi constant’, de Fito Conesa, guanyador del 9è Premi de Videocreació que impulsa el certamen. S’ha presentat amb una performance de l’artista amb la mezzosoprano Claudia Schneider cantant fragments de la banda sonora de la cinta.
‘Anòxia. Un preludi constant’ és un cant visual a la mar Mediterrània. De fet, l’autor qualifica el treball com una òpera en tres moviments que ens apropa als diferents problemes que assetgen la Mediterrània, ecosistèmics sobretot, però també humanitaris. “‘Anòxia’ vol dir ‘manca d’oxigen’. La peça és un toc d’atenció, però d’una manera poètica. La poesia permet denunciar-ho des d’un altre lloc, sense cridar”, explica Conesa.
Crisi dels ecosistemes i memòria històrica
Conesa ha construït els 25 minuts de la peça a partir de més de 300 hores d’imatges, tant gravades com de diversos arxius. Només hi ha música i uns textos que van apareixent en pantalla a mode de reflexió sobre la degeneració del mar.
La crisi dels ecosistemes causades per l’acció humana és un tema recurrent a la 21a edició del LOOP, com també ho és la memòria històrica, “ja sigui com a construcció col·lectiva o individual del passat”, comenta la directora artística del LOOP, Victoria Sacco.