Alberto San Juan fa sis funcions de ‘Lorca en Nueva York’, entre el 12 i el 15 de maig, al Teatre Condal. Un muntatge curiós a mig camí entre la conferència i el recital amb música. El madrileny es basa en la conferència que García Lorca va impartir el 1930 a la Residencia de Señoritas, durant la qual va recitar algun poema escrit durant el seu viatge a la ciutat dels gratacels i a Cuba. L’espectacle, amb algun poema de més i de menys, recupera, escurçada, aquella presentació.

Per recitar els poemes, l’actor s’acompanya de La Banda, un quartet format per Claudio de Casas (guitarra),
Pablo Navarro (contrabaix), Gabriel Marijuan (bateria), i Miguel Malla (saxo i clarinet). “Amb La Banda tenim també un espectacle que és un concert, amb algun poema de Lorca i cançons pròpies”, explica San Juan.

La vigència de ‘Poeta en Nueva York’

Com comenta en acabar la funció al públic, Alberto San Juan considera que moltes de les coses que es diuen a l’espectacle tenen un clar paral·lelisme amb la situació actual. “Lorca va escriure ‘Poeta en Nueva York’ el 1929, en una gran crisi del capitalisme, com la que estem vivint des del 2008”, afirma l’actor.

De ‘Poeta en Nueva York’ es poden escoltar, musicats, poemes com ‘Anochecer en Coney Island’ o ‘El rey de Harlem’, aquest darrer sobre la comunitat negroamericana de Nova York. “Com al ‘Romancero gitano’ amb els gitanos, Lorca es refereix als negres, literalment i metafòrica, com els oprimits, els subordinats, els explotats”, comenta.

‘Lorca en Nueva York’ s’havia d’haver presentat al Condal la temporada 2020-21, però es va haver d’ajornar pel tancament de sales per la covid-19.