(ACN) El català és el gran absent del Mobile World Congress. Malgrat que la Generalitat i la GSMA van formalitzar un pacte per promoure la llengua catalana en l’àmbit tecnològic i digital, les iniciatives que ho fan realitat enguany al saló són una minoria. No obstant això, el saló també es percep com una oportunitat per fer pedagogia i explicar a les empreses la necessitat d’incorporar la llengua catalana.
La IA i el repte del multilingüisme
Cal tenir en compte que mentre que el Codi de consum reconeix el dret per als consumidors a rebre la informació dels productes en català, això no passa en l’àmbit digital. Ho remarca el tècnic d’empreses internacionals i noves tecnologies de Plataforma per la Llengua, Gerard Soler, que assegura que, en aquest sentit, “es parteix d’una premissa que no és la més favorable” perquè el món tecnològic és cada vegada més global i hi dominen l’anglès i el xinès.
Segons Soler, el multilingüisme és un repte per a la IA, per exemple, en els assistents de veu. En aquest àmbit, afirma que el projecte AINA “està fent una molt bona feina”. Es tracta d’un projecte de la Generalitat que busca que les màquines parlin i entenguin el català i està facilitant que les empreses puguin incorporar la llengua.
“En general hi ha una certa ignorància entre les empreses”, explica Soler, que apunta que en la majoria dels casos les companyies tenen les eines per incorporar més idiomes, però no les fan servir per desconeixement. “Sovint no és una qüestió premeditada”, agrega.
En aquesta línia, un estudi del Departament de Cultura del 2019 apuntava que prop del 89 % dels consumidors de Catalunya volien el català en serveis com Alexa, Google Assistant o Siri, entre d’altres. Cinc anys després, però, l’opció encara no està disponible.
Hola, Alexa en català per als mitjans de comunicació
A l’edició d’enguany del Mobile World Congress hi ha dues iniciatives que utilitzen la IA que incorporen el català. Una és Hola, Alexa, d’AB Control, que, a través d’un sistema de veu, és capaç d’oferir informació local diària. Consisteix en una aplicació que permet que Alexa parli en català i s’orienta sobretot a mitjans de comunicació.
“Els periodistes tenen una plataforma per escriure la crònica i pujar-hi la fotografia”, explica un dels impulsors d’Hola, Alexa, Josep Manel Aler. A partir d’aquí, el dispositiu ho narra per a l’usuari en llengua catalana. El projecte té clients com betevé, TV Mataró i Televisió d’Andorra, entre d’altres.
Relisten, una eina per a metges i pacients
Al Mobile també s’ha presentat Relisten, una eina desenvolupada per Recog que transcriu la conversa entre metges i pacients i té la capacitat de distingir quins són els elements rellevants per a l’historial clínic. Per ara és capaç d’entendre el català, castellà, anglès, portuguès i alemany, i l’objectiu dels fundadors és ampliar-ho a més idiomes. El Departament de Salut té previst provar aquesta eina en sis CAP.
El català, gairebé inexistent en els rètols de Fira de Barcelona
Deixant de banda la tecnologia, el català també és pràcticament inexistent és en els rètols que es despleguen pel recinte de Fira de Barcelona i els cartells de la majoria d’estands. Bona part estan en anglès, tenint en compte que el congrés mundial de mòbils aplega assistents de prop de 200 països.
També les conferències que organitza la GSMA a l’escenari principal són majoritàriament en aquesta llengua i els traductors de veu tan sols incorporen el xinès.