Quan tanca l’oficina bancària que hi ha a tocar de casa, al client li toca o caminar o acostumar-se a utilitzar la banca en línia, però la solució no sempre és tan senzilla. A la Trinitat Nova, el tancament aquest dimarts de l’única sucursal del barri ha generat una protesta de l’associació de veïns, en un barri fortament envellit. Els veïns es queixen que no tots tenen les mateixes facilitats per desplaçar-se a les oficines més properes, a la Trinitat Nova, la Prosperitat o les Roquetes. També hi va haver una mobilització amb recollida de signatures el febrer del 2021 a Pedralbes, quan també hi va tancar una oficina de CaixaBank.

Són exemples d’una tendència que fa anys que s’arrossega: el tancament d’entitats per l’avanç de la banca en línia i la fusió d’entitats. Des del 2015, a Barcelona han tancat el 43 % de les oficines dels principals bancs que operen a la ciutat, segons dades del Banc d’Espanya. Això ha deixat algunes zones de la ciutat amb els clients descoberts.

Sense oficina ni caixer de CaixaBank al nucli de la Barceloneta

El març del 2015, CaixaBank tenia 407 oficines a Barcelona, mentre que el desembre del 2021 n’hi havia 239. Són un 48 % menys. A més de la Trinitat Nova, els clients de l’entitat noten el despoblament, per exemple, a la Barceloneta, on no hi ha oficines ni caixers a la trama del barri. Per treure diners cal anar al passeig de Joan de Borbó.

Despoblament del Sabadell a Sant Martí de Provençals

A Sant Martí de Provençals, i els barris que hi limiten, el desert d’entitats és molt notable. Ni a Provençals del Poblenou, ni al Besòs i el Maresme ni a la Verneda hi ha caixers o oficines del Sabadell. L’entitat ha reduït els seus punts dels 179 als 98 en els darrers sis anys.

Clients del BBVA amb problemes a Can Peguera

El BBVA ha fet decréixer els seus punts físics un 39 %, dels 113 que hi havia el 2015 als 59 del 2021. Ho noten a Canyelles, la Guineueta, en algunes zones d’Horta i a Can Peguera. En aquest últim barri, el caixer més proper del BBVA queda a gairebé un quart d’hora caminant fins a la plaça d’Eivissa, a Horta.

El Poble-sec és un desert d’entitats bancàries

Ni oficines ni caixers del Santander, el BBVA, CaixaBank o el Sabadell. A l’entramat de carrers del Poble-sec no hi ha cap sucursal si no es baixa fins a l’avinguda del Paral·lel. El banc Santander ha reduït de les 154 entitats a les 74 la seva presència a Barcelona.

La solució no és la banca en línia

La bretxa digital demostra que les protestes contra el tancament d’oficines tenen un sentit i la solució no és la banca en línia. No tota la població té el mateix accés a la tecnologia i l’edat és un factor clau. Mentre que la consulta dels comptes bancaris i l’ús de la banca en línia està estesa en més del 90 % de la població d’entre 25 i 44 anys, baixa per sota de la meitat a partir dels 75 anys.

L’Ajuntament va posar en marxa aquest març un telèfon per atendre casos de desatenció bancària, és a dir, d’afectats per la reducció de caixers o per mala atenció telefònica. És el 93 402 75 94. S’hi poden presentar queixes i demanar assessorament sobre els drets dels clients.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a