Quan Comissions Obreres (CCOO) va posar en marxa un programa de formació per a “riders”, els repartidors ho tenien clar. A més de cursos sobre drets laborals o la normativa vial, el que els interessava era aprendre a mantenir i arreglar l’eina de treball per a molts: la bicicleta. La petició es va traduir en uns tallers impartits des del setembre per la cooperativa Biciclot. En el primer van oferir 32 places i s’hi van apuntar 70 “riders”.
L’alta demanda té una justificació. “Comencen a treballar i no han fet cap formació. L’únic que els ensenyen les empreses és com fer servir l’aplicació de la plataforma. De la resta, res”, descriu Carmen Juares, la responsable de Noves Realitats del Treball de CCOO. Per a aquests falsos autònoms (tal com ja els va reconèixer el Tribunal Suprem), la conseqüència és doble: més accidents per falta de manteniment i menys ingressos perquè s’han de fer càrrec de qualsevol reparació.
Una setmana de feina per una reparació
El Gabriel treballa per a Glovo i l’únic que sap sobre avaries ho ha après en tutorials a internet. Té una bici elèctrica i assegura que s’ha arribat a gastar, en una sola reparació, 350 euros. Això, per a ell, és “més o menys una setmana treballant, però 10 o 12 hores al dia. Són uns diners que costa guanyar”. I com explica un company seu, el Franz, “l’únic que et pregunten a la plataforma és si estàs bé, et treuen les hores de feina i tu ho arregles”.
Les reparacions d’elèctriques són les més costoses i difícils. En el taller de Biciclot aprenen altres coneixement més bàsics i assequibles, per exemple sobre la substitució dels frens o el manteniment dels canvis. Són, de fet, les peces que més desgasten per l’ús intensiu que fan de les bicis. El Franz fa un any i mig que és “rider” i ja ha repartit unes 3.000 comandes.
Una feina de risc
Treballar pedalant durant hores també comporta riscos quan la bici no està en bones condicions. Els accidents són freqüents i Juares en posa un exemple: “En un dels grups, en què hi havia vuit repartidors, en una setmana van atropellar-ne tres”.
S’afegeix a més la pressió amb què treballen pels incentius que ofereixen les empreses. “Per exemple, si fas cinc comandes en una hora, guanyes 10 o 15 euros més”, explica el Gabriel, “i potser no ens fixem tant en els semàfors perquè si no vas ràpid no arribes a temps”.
Els canvis de la llei “rider”
La realitat d’aquests treballadors ha de canviar aviat, després que el Govern espanyol, sindicats i patronals hagin pactat la coneguda com a llei “rider”, que encara ha d’aprovar definitivament el Consell de Ministres. Els repartidors passaran de ser autònoms a assalariats de les plataformes, però qui es farà càrrec dels vehicles?
Segons Juares, “a partir d’ara seran les empreses les que hauran de proporcionar-los als treballadors i fer-se càrrec del manteniment”. I avisa: “Nosaltres estarem allà vigilant perquè això sigui així”.