L’aeroport de Barcelona-el Prat ja està notant els efectes del caos aeri europeu de les últimes setmanes provocat per la falta de personal de les companyies. Jorge Gómez Dieste, coordinador del Sector Aeri de Comissions Obreres, i José Antonio Ramírez, del sindicat sectorial aeri FeSMC-UGT, han explicat al programa ‘bàsics’ que el col·lapse al Prat s’ha començat a notar i que la situació pot empitjorar els mesos d’estiu. “Hi ha hagut un increment exponencial de l’activitat i a les companyies no els ha donat temps a ampliar els efectius de seguretat i control”, ha apuntat Gómez Dieste. El problema recau, segons Ramírez, que “l’aeroport de Barcelona té aquest juny del 2022 un 348 % més de passatgers respecte al 2021, més del triple. Però, per contra, no s’ha incrementat el personal”.

Els dos portaveus dels sindicats han fet una crida de responsabilitat i paciència als viatgers, perquè han detectat “un augment d’agressions al personal de l’aeroport”, concretament “a les portes d’embarcament, al procés de reclamació i als taulells de facturació“.

“Quan hi ha ‘overbooking’ o cues llargues, que ens poden empènyer a una situació de tensió, en cap cas podem normalitzar una actitud violenta”, ha indicat Ramírez, que també apressa els gestors aeroportuaris que incrementin el personal de seguretat. “Que un client tingui problemes amb una aerolínia, amb el temps de les escales o amb el sobrecost de l’equipatge no justifica que agafi un teclat del taulell i l’estampi contra el treballador a l’altra banda del mostrador”, ha dit Gómez Dieste, en referència a un dels episodis que els han arribat al sindicat recentment.

Més treballadors aeroportuaris

UGT reclama que es contractin més treballadors, perquè actualment hi ha un 80 % de les plantilles d’abans de la covid però el nivell d’ocupació és “molt elevat”. De fet, els sindicats temen que durant la temporada alta hi hagi dificultats al Prat.

Un altre dels problemes són les llargues cues que es produeixen tant al Prat com a Barajas als controls de passaports i a les zones d’embarcament. Una de les causes és que ara els viatgers britànics han de passar per aquests filtres. “En els últims dies han sigut freqüents temps d’espera superiors a tres hores”, ha denunciat la patronal d’agències de viatges ACAVe al ‘bàsics’, de betevé. La situació ha forçat el Govern espanyol a reforçar amb 500 policies els controls, fet, però, que l’organització empresarial veu “insuficient”. També la Cambra de Comerç de Barcelona ha reclamat “contundència” al Govern espanyol per solucionar de manera “permanent” els pics de demanda.