Aquest dilluns ha estat el primer dia feiner del tramvia fins a Verdaguer, una connexió per la Diagonal llargament reivindicada per l’associació Promoció del Transport Públic (PTP). De fet ja fa dues dècades que reclamen la unió completa. Ricard Riol, ara membre de la Junta de la PTP, ha estat al capdavant d’aquesta entitat durant molts d’aquests anys i al bàsics l’hem acompanyat en un trajecte pel nou tram.

“El temps ens ha donat la raó”, afirma. Aquest activista pel transport públic recorda que va conèixer el projecte del tramvia a través dels mitjans de comunicació l’any 2001, quan tenia 18 anys, i va decidir lluitar per aquesta infraestructura davant de l’oposició veïnal que va trobar a la seva ciutat, Esplugues de Llobregat. Per això, va decidir fer una acció per convèncer els ciutadans i va començar a enganxar a les papereres missatges a favor del projecte. També va enviar cartes als diaris i va participar en debats, plenaris i reunions amb l’objectiu que el tramvia fos una realitat.

“El tramvia té molts pares, però la gestació ha estat de les entitats socials”

Riol diu satisfet: “Metro i tramvia a la Diagonal és el que acabarà passant”. Seran 11 parades de metro en un futur amb la posada en marxa de l’L8 i un tramvia que les enllaçarà per l’avinguda. Aquest “efecte intermodal” assegura que és el missatge amb el qual va intentar convèncer els veïns d’Esplugues i més tard el que han defensat les entitats que han lluitat perquè aquest tramvia per la Diagonal sigui una realitat: “Hem remat a favor”. Considera que “aquest projecte té molts pares, però la gestació ha estat de les entitats socials de la ciutat” agrupades en la plataforma Diagonal per a Tothom (2009-2014) i després Unim els Tramvies. “Aquella Diagonal que imaginàvem és real, com a mínim en un tram”, relata Riol.

“És una Diagonal millor”

Pel que fa a la posada en marxa, creu que “la gent l’estava esperant i està contenta” i recalca que “és un plaer fer aquest viatge”. En concret descriu que es tracta de viatjar sobre un petit camp de gespa, amb carrils bicis als costats i veient la vida de l’avinguda. L’activista defensa que “és una Diagonal millor, amb una mica de menys cotxes i una mica més de la vida que hi ha al voltant”.

Quan mira enrere, en aquestes dues dècades, considera que “hem tingut molta soledat política en tots els anys de reivindicació”, però creu que al final, gràcies a la lluita de les entitats, formacions polítiques han canviat de posició. Recorda com les entitats a favor del tramvia “en qualsevol moment el reivindicàvem” i fa memòria d’un dels lemes: “Menys cotxes oficials i més tramvia per la Diagonal”.

La PTP reclama finalitzar la connexió del tramvia per la Diagonal

Tot i la satisfacció per la posada en marxa del tramvia a Verdaguer, que consideren una fita històrica per al transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona, 20 anys després les reivindicacions continuen. La PTP reclama finalitzar la connexió del tramvia per la Diagonalenllaçar la plaça de les Glòries amb la de Francesc Macià.

Riol assenyala que el repte de mobilitat que té Barcelona, no només amb el tramvia sinó amb tots els transports, és “la necessitat d’incrementar la capacitat com més aviat millor”.

Comparteix a: