Després de visitar un restaurant o un establiment turístic és habitual deixar l’opinió de l’experiència en una ressenya a internet amb la idea que altres usuaris en tinguin informació. Amb aquesta filosofia ha engegat Reviucasa.com, un portal impulsat per l’IDRA, l’Institut de Recerca Urbana. L’objectiu és que les persones que busquen pis puguin tenir informació fiable i directa de com s’hi viu, de com ha estat el tracte amb la immobiliària i de com són els veïns. En una entrevista al ‘bàsics’ Jaime Palomera, investigador a l’Institut de Recerca Urbana, ha assenyalat que “volem que les ressenyes siguin amables i constructives, no que sigui un pou d’odi. Volem un portal de transparència que sigui útil per a tothom”.

Aquest dilluns s’ha posat en marxa el web i ja hi ha desenes de ressenyes. Hi ha usuaris que recomanen els pisos on han estat però també d’altres que són crítics amb els habitatges de lloguer on han viscut. De moment, hi ha com a molt una ressenya de cada pis, però la idea és que n’hi hagi més d’una i que d’aquesta manera l’usuari tingui diferents opinions en què basar-se

Les primeres ressenyes publicades

Un exemple d’una de les ressenyes positives: un pis situat al barri de la Bordeta, a Sants-Montjuïc. Hi ha informació bàsica com el preu i si l’usuari està content o no amb aquest pis. Aquí en destaca la llum i que està ben insonoritzat però, en canvi, es queixa que les parets són molt fines. També s’adjunten algunes fotografies de l’interior de l’immoble i es valora com ha estat la relació amb la immobiliària. En aquest cas, l’usuari demana més celeritat a l’hora de resoldre problemes i que el lloguer s’adapti a l’índex de preus. 

Una ressenya negativa és per exemple la d’aquest pis de la Vila de Gràcia, on l’usuari no recomana anar a viure. Explica que està en una bona ubicació, però el pis per dins no compleix amb les seves expectatives: és petit, sense mobles i amb electrodomèstics vells. Adjunta fotografies de l’estat de la cuina i critica també que és un pis calorós i sorollós i no està content amb la immobiliària ni tampoc amb el propietari. Diu que se sent estafat perquè no el van avisar de les coses que no funcionaven i que el pis no està suficientment equipat. Tot i això, l’usuari posa bona nota a la comunitat de veïns i també a la zona on està ubicat el pis.

Com funciona Reviu?

Quan entrem a la pàgina web, hi ha tres opcions: buscar opinions d’un pis en concret, d’una immobiliària o bé escriure una ressenya. Només cal introduir la direcció o el nom de la immobiliària i veure si algun usuari ja n’ha fet alguna entrada.

Si el que volem es escriure una ressenya, s’ha d’omplir un formulari que és anònim i en què no apareix cap dada personal. Amb això què es vol aconseguir? Crear una base de dades en què altres usuaris —especialment persones que vulguin llogar un pis en concret— puguin buscar informació a través de les experiències dels inquilins anteriors.

En el mateix portal avisen que és responsabilitat dels usuaris fer un bon ús de l’espai i de la informació que s’hi publiqui.

Ara per ara, el portal web de moment se centra només en Barcelona, tot i que hi ha la voluntat d’ampliar el radi d’acció. 

Entrevista a Jaime Palomera, investigador a l’Institut de Recerca Urbana