Les turbulències són un fenomen habitual en els vols. No ho és el que va succeir aquest dimarts en un vol que cobria la ruta entre Londres i Singapur. Les greus turbulències van provocar un mort per un atac de cor i més d’un trentena de ferits. Els problemes en ple vol van fer que el Boeing 777-300ER es desviés cap a Bangkok per aterrar. Segons el testimoni dels 211 passatgers, l’avió va perdre altura de sobte i això va fer que les persones que no estaven lligades i els objectes sortissin volant.

Èric Besora, comandant d’Airbus A320, en una entrevista al ‘bàsics’ ha recomanat portar sempre el cinturó de seguretat durant el vol, ja que pot evitar que una “turbulència sobtada ens enviï cap al sostre”. Segons el pilot és molt habitual volar amb alguna turbulència i ho defineix com si “anessis en cotxe per una carretera amb sotracs”.

“En una turbulència, regular la velocitat i buscar una altra altura”

El pilot afegeix que, tot i el moviment que es nota dins de l’aeronau, en una turbulència l’avió es mou poc, és el sotrac momentani. La manera d’afrontar aquesta situació per als pilots, explica, és la mateixa sigui una de normal o una d’extrema: “És regular la velocitat i buscar una altra altura”. “Jo ho passo pitjor quan vaig de passatger que quan soc a la cabina”, diu Besora, ja que al comandament sap exactament quina és la situació.

Les turbulències es produeixen per una pertorbació en el flux d’aire que normalment s’origina per fenòmens climàtics inestables, com borrasques i tempestes, que modifiquen la velocitat i la direcció dels corrents i generen remolins.

Més turbulències pel canvi climàtic?

Besora apunta que el fet que ara es formin més turbulències deriva dels canvis de corrent per l’esclafament global. L’aire “està més mogut”, però Besora, que pilota vols a Europa, assegura que “mai m’he trobat amb turbulències tan extremes”.

En el cas del vol de Singapore Airlines, Besora detalla que l’avió segurament va “canviar ràpidament d’altura per esquivar les turbulències” i que els pilots van descendir per buscar un nivell de vol més estable.