Les motos mal aparcades formen part del paisatge de Barcelona. N’hi ha tantes que el problema pot passar desapercebut. Ara un estudi de les entitats Catalunya Camina i Eixample Respira hi posa xifres: a la ciutat cada dia hi ha 90.000 motos mal aparcades, la majoria perquè incompleixen l’ordenança sobre la vorera. Segons els seus càlculs, les motos en mal lloc ocupen un espai de 260.000 metres quadrats a la ciutat.

Les dues entitats van fer un recompte de motos en 30 quilòmetres de carrers de la ciutat, entre els quals hi ha Diputació, Balmes, la Gran Via de les Corts Catalanes, Torrent de l’Olla, Las Navas de Tolosa o Pujades. L’estudi es va fer durant tres setmanes, en dies feiners i tenint en compte els horaris de major mobilitat. De totes les comptades a la vorera, un 84 % estaven mal aparcades, és a dir, 3.200 de 3.600. En canvi, l’incompliment a la calçada és més aviat anecdòtic perquè tan sols un 3 % no seguien l’ordenança. “L’ordenança es desconeix, però el desconeixement no eximeix de complir la norma i l’Administració no la fa complir”, ha assegurat Oier Martínez, membre d’Eixample Respira i impulsor de l’anàlisi, en una entrevista al programa ‘bàsics’.

Mapa dels carrers analitzats en què es mostra la concentració de motos mal aparcades

Als carrers analitzats es compta una moto mal aparcada cada vuit metres, que suposa “una barrera arquitectònica que impedeix i limita la mobilitat dels vianants”, però això contrasta amb les multes que posa la Guàrdia Urbana. El 2021 es van sancionar 14.600 motos mal aparcades, una xifra que representa tan sols un 0,01 % de les motos incomplidores comptabilitzades a l’estudi. Segons Eneka Okapla, president de Barcelona Camina, sovint s’assenyalen les motos compartides com el problema, però l’estudi constata que estan més ben aparcades que les de particulars: “Han millorat molt i als usuaris ara els arriben les multes. Però tot i això, les poques motos que veiem que retiren les grues sovint són de companyies de motos compartides“.

Demanen aplicar una taxa per aparcar motos al carrer

Catalunya Camina i Eixample Respira demanen fer pagar per l’ocupació de l’espai públic d’aquests vehicles, tal com ja es fa amb les zones blava i verda per als cotxes. Per això proposen una taxa inicial que seria d’1,5 € al dia per a les motos dels residents a Barcelona i de 4 € al dia per als que vinguin d’altres municipis. La mesura s’emmiralla en París, que al setembre començarà a cobrar una taxa de 0,75 € per als residents i de 3 € per als no residents per hora.

Comparteix a: