Quan Evripidis and His Tragedies puja a l’escenari de La Nau per presentar el seu nou àlbum ‘Neos Kosmos’ (Snap Clap! Club, 2021), ho fa conscient que el seu directe sonarà tal com el va concebre al disc. I és que les múltiples col·laboracions amb músics que caracteritzen els seus treballs anteriors, feien complexa la posada en escena, que sovint s’havia de simplificar. Aquest cop, la seva aposta pels sintetitzadors l’allibera de la banda i de les versions acústiques al piano i li permeten renéixer i ballar a ritme del synth pop que destil·len els 10 temes del disc.
‘Neos Kosmos’ és per a mi un renaixament no només per la sonoritat i per la nova forma de fer música, sinó perquè va ser el moment d’enfrontar-me amb coses que van ser dures
Les tragèdies per les quals transita en aquest LP parlen de temes personals com l’atac homòfob que va patir a Grècia i pel qual es va lesionar una cama. En aquest estat de xoc va escriure ‘Melancholia’, un títol que homenaja la pel·lícula homònima de Lars von Trier i que lluny de sonar depriment està plena de llum i d’esperança. A ‘Kanonikotita’, que significa normal en grec, aprofundeix en el tema de l’opressió i la intolerància a tot allò que surti de la normativitat. Però en aquest cinquè disc també té lloc per a les bondats d’un amor estable (‘The back of his neck’), l’enaltiment de l’amistat (‘Girlfriend’) i per mostrar-nos el dia a dia del seu confinament al videoclip ‘The Reason’.
Una peça clau de la Barcelona underground
El seu nom artístic, que fa referència al poeta tràgic homònim de l’Antiga Grècia, és l’alter ego d’Evripidis Sabatis (Atenes, 1979), un pianista de formació clàssica que va trobar a Barcelona un lloc on reinventar-se com a músic pop i on ha desenvolupat també les seves facetes d’il·lustrador i escriptor. El marc escollit per presentar el disc, EllESmusic, té molt a veure amb la seva essència com a artista. De fet, el cicle de concerts promogut per HoustonParty i Digitalfems busca visibilitzar l’escletxa de gènere en la música i la tecnologia i donar veu a artistes dones i de gènere no binari. Precisament, Evripidis és des de fa anys una figura clau en l’escena underground i queer de la ciutat i promou espais de diversitat a través de les seves festes ‘Uñas y dientes’.
És molt guai ser part de l’underground però també està bé quan hi ha una mica de caixet. Perquè això també és cultura i se li ha de fer costat, si no seria molt pobre el panorama
Evripidis and His Tragedies actuarà el proper divendres 2 de juliol a les 21 h a l’espai Meteoro dins del cicle Sala BCN, que ha programat una cinquantena de concerts a la ciutat aquest estiu.