La Sala Beckett es troba aquests dies immersa en l’imaginari teatral de Lluïsa Cunillé. Una autora que tot i la seva absoluta contemporaneïtat deixa veure ja la seva influència en l’escena barcelonina tant en l’àmbit de la creació com en un públic sovint captivat per l’estranyesa desconcertant dels mons que és capaç de crear. La seva prolífica carrera suma més d’una cinquantena d’obres des dels anys 80, quan va començar a escriure vinculada als tallers formatius que impartia José Sanchis Sinisterra a la Beckett i que li han valgut reconeixements com el Premi Ciutat de Barcelona, el Premi Nacional de Teatre de la Generalitat de Catalunya i el Premi Nacional de Literatura Dramàtica del Ministeri de Cultura d’Espanya. És per això que la sala del Poblenou li dedica un cicle que arriba ja al seu equador i que s’endinsa en aspectes clau de la seva obra com els personatges, el llenguatge i la relació que s’estableix entre ètica i estètica.
El programa consta de tres posades en escena, la primera és ‘El jardí’, de Centaure Produccions, un text recent que encara no s’havia estrenat i on l’univers Cunillé s’ajunta amb el de la direcció d’Albert Arribas i l’espai escènic de Sílvia Delagneau en un triangle en el qual s’erigeix la interpretació de Màrcia Cisteró i Antònia Jaume, dues funcionàries que es retroben i es veuen abocades al malestar de la memòria. També s’ha pogut veure aquests dies ‘Piedra y Encrucijada’, una peça de joc metateatral entre realitat i ficció que signa Paco Zarzoso, un dels tres fundadors, juntament amb Lola López i Lluïsa Cunillé, de la Companyia Hongaresa de Teatre.
‘Els subornats‘
El cinema és una referència habitual en l’obra de Cunillé que es fa evident en un text com ‘Els subornats’, ambientat en la cabina de projeccions d’una sala en decadència on es refugien uns personatges que deixen entreveure una trama de corrupció i que portaran la situació cap al tema de la dignitat. Un espectacle amb tints de cinema negre que La Ruta 40 va encarregar expressament a l’autora i que està dirigit, també, a petició de la companyia, per Lurdes Barba, que coneix bé el treball de la dramaturga com a actriu i directora. L’obra es pot veure fins al 14 de febrer.
Properes activitats
Les obres del cicle es complementen amb un seguit d’activitats, conferències i col·loquis que han inclòs també les lectures dramatitzades de textos com ‘Confessions’ o ‘La vergonya’, així com l’anàlisi dels personatges de Cunillé a càrrec de Xavier Albertí. Les properes activitats previstes són:
- ‘Saturnal‘ – dijous, 4 de febrer (lectura dramatitzada)
- ‘Els subornats’ – dimecres, 10 de febrer (col·loqui postfunció)
- ‘Barcelona, mapa d’ombres’ – dijous, 11 de febrer (lectura dramatitzada)