El pianista Ignasi Terraza ha visitat el programa ‘Terra fèrtil‘ per parlar de l’escena musical del jazz i de la seva passió per aquest gènere, i dels punts de comunió entre la música i la informàtica. En l’entrevista ha assegurat que per a ell “tocar és com una forma de meditació” perquè “quan toques i estàs concentrat, arribes a un estat en què penses el mínim possible i deixes que flueixi, la música et porta, et converteixes en un intermediari”. Un estadi que reconeix que no sempre s’aconsegueix, però que “es busca“.
“Quan toques en un escenari, a la gent li és igual com t’has guanyat les garrofes. El que vol és que toquis el millor possible”, i ha insistit que “el que el públic vol és que tinguis el màxim compromís amb el que estàs fent, amb la música”.
La lliçó de Tete Montoliu
El barceloní és un dels músics de jazz més internacionals i aplaudits fora de les nostres fronteres. Cec des dels nou anys, es va interessar pel jazz de ben jove i va conèixer Tete Montoliu, que li va facilitar materials per al seu aprenentatge autodidacte. “La gran lliçó que em va donar va ser: ‘Posa les orelles, escolta i espavila’t'”, ha recordat.
Ignasi Terraza també té una altra faceta, la d’enginyer informàtic. Mentre les tecles del piano es van convertir en el territori pel que passejava els seus dits, els teclats dels ordinadors van ocupar la seva vida acadèmica. De fet, es va convertir en el primer llicenciat invident d’aquesta disciplina a tot l’estat i recentment va ser investit doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).
“La informàtica i la música tenen la capacitat de canviar el món”
Les melodies van poder més que els codis de programació, i va centrar la seva vida professional en la carrera musical. Tot i que ell considera que la música i la informàtica no són disciplines tan dispars i defensa que tenen “una relació intrínseca”.
El pianista recorda que la música té parts intel·lectuals i de lògica matemàtica, i que per això hi ha un doble grau de música i matemàtica a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). Però l’argument definitiu per a Terraza és que “tant la informàtica com la música tenen la capacitat de canviar el món”.
L’Ignasi Terraza ha actuat en sales tan mítiques com el Lincoln Center de Nova York i el Blue Note de Tòquio, però també en països menys habituals de l’escena jazzística com Albània i Mongòlia. A més, el 2006 va fundar Swit Records, la seva pròpia discogràfica, que li ha servit tant per impulsar els projectes propis com els treballs d’alguns dels grans noms del jazz internacional.