Fa un any que es va posar en marxa el servei Invictes, d’assistència a les víctimes greus d’accidents de trànsit. Es tracta d’un servei pioner i totalment personalitzat que acompanya tant les víctimes de trànsit ferides greus amb seqüeles com el seu entorn amb els tràmits, l’assessorament financer, l’elaboració de diagnòstics d’accessibilitat i grups de suport, entre d’altres. El punt feble del servei, però, és que té poques derivacions.
En el seu primer aniversari apunten que ara l’objectiu és fer-ne més difusió per arribar a més supervivents. Fins ara, expliquen, han atès 72 persones a tot Catalunya i el perfil d’usuari és, sobretot, el d’homes d’entre 21 i 45 anys que fa menys de dos anys que van patir el sinistre. A més, la majoria es troben afectats per un traumatisme cranioencefàlic.
“11 anys després encara necessito acompanyament”
Una de les usuàries del servei és la Marina, de 31 anys, la qual fa 11 anys va patir un accident de trànsit que li va regirar la vida. Ara el programa Invictes li ha donat suport en l’àmbit laboral després de ser mare: “No sé com enfocar-me per anar a buscar feina i m’han vingut a veure a casa, hem parlat de com enfocar-ho i anem fent”, explica. A més, la Marina també s’ha sentit acompanyada pel que fa a la mobilitat: “M’ajuden a saber quins autobusos o vagons de tren agafar perquè estan adaptats”.
Els usuaris demanen més hores de dedicació
A l’acte hi han assistit el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena; el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel; entitats que formen part del programa i víctimes d’accidents de trànsit usuàries d’aquest servei. Entre d’altres, els usuaris proposen com a millores que l’Administració sigui més àgil i facilitadora i que s’ampliïn les hores de dedicació del servei en determinades accions.