Un centenar de persones convocades per la plataforma Salvem el Parc Joan Miró s’han concentrat aquest dijous a la tarda per exigir als partits polítics que es comprometin a evitar que el parc sigui la base logística de les obres d’ampliació de l’L8 dels Ferrocarrils. Argumenten que aquests treballs impliquen sacrificar “una arbreda amb més d’un centenar d’arbres madurs i un dels pocs espais lliures de contaminació per al veïnat de l’Eixample”.
L’entitat ha anunciat també la convocatòria d’una protesta el pròxim 16 de maig a les 18 h a la Gran Via de les Corts Catalanes per “continuar reivindicant una ubicació alternativa per a les obres”.
Falta de transparència
Els afectats han llegit un manifest signat per 52 entitats que denuncia que no els han notificat en cap moment l’inici dels treballs. Estava previst que comencessin l’estiu del 2024, però els veïns asseguren que a mitjans d’abril ja estaven en marxa. “Normalment situen cartells per avisar quan començaran els treballs i en aquest cas, res. No han avisat de cap manera”. Actualment, encara no s’ha talat al parc cap arbre.
“Efectes en la salut”
Segons han detallat en el comunicat, “al districte només disposem de 2 m² de verd per habitant, molt per sota de la mitjana de Barcelona i dels 10 m² per habitant que recomana l’Organització Mundial de la Salut”. Això, expliquen, té efectes greus en la salut de les persones per la mala qualitat de l’aire, especialment en una zona amb moltes escoles i molt trànsit.
L’opció més econòmica i sostenible
Instal·lar la base logística al Parc de Joan Miró té un cost de 6 M € per a la Generalitat perquè, entre altres, caldrà reforçar una part del terreny i també col·locar-hi un sistema d’insonorització per minimitzar les molèsties que rebin els veïns. Es va determinar que aquesta era l’opció més econòmica i sostenible i es van descartar alternatives com el carrer de Tarragona, la Gran Via, l’avinguda del Paral·lel i el recinte firal de Montjuïc.