(ACN/Redacció) Els resultats de català i castellà dels alumnes de 4t d’ESO a les proves de competències bàsiques continuen a la baixa un any més, però milloren en anglès i matemàtiques. Els resultats en llengua catalana es van situar en els 72,3 punts, 1,8 punts menys respecte a l’any anterior, mentre que en llengua castellana van caure fins als 71,6 punts (3,6 punts menys).
A 6è de primària, els resultats milloren lleugerament en català, amb 72,7 punts (0,2 punts més); en llengua anglesa, amb 77,8 punts (0,9 més) i en matemàtiques, amb 73,6 (2,5 punts més). Per contra, a l’últim curs de primària empitjora la llengua castellana, que cau fins als 71,2 punts (1,9 punts menys) i medi natural, que baixa fins als 71,6 punts (1,2 punts menys).
Millora en matemàtiques i anglès
En el cas de les proves de cientificotecnològica, que es fan a l’últim curs de secundària, els resultats han millorat. En aquest cas, la mitjana va ser de 68,7 punts, 5,1 punts per sobre de les últimes proves. Una dada que, més enllà de millorar, és la més elevada des que es va començar a avaluar aquesta competència l’any 2016.
A l’últim curs de l’ESO també van repuntar les proves en anglès i matemàtiques. En el cas de la llengua anglesa, els resultats van repuntar fins als 73,9 punts de mitjana, 5,5 punts per sobre dels resultats de l’any anterior, situant-se així més a prop dels nivells previs a la pandèmia. Pel que fa a les matemàtiques, els resultats se situen en els 62,3 punts de mitjana, 2,2 punts per sobre dels de l’any passat. Tanmateix, continuen lluny de les dades d’anys anteriors, en què se situaven entre els 68 i 70 punts.
Els resultats “no són satisfactoris”
El departament ha admès que, malgrat el repunt en algunes competències, els resultats “no són satisfactoris”. En aquest sentit, García Plata ha afirmat que és necessari “focalitzar” els recursos i les mesures de reforç en totes les competències lingüístiques, i també en les matemàtiques, i ha posat sobre la taula la necessitat “d’identificar” les estratègies dels centres amb millors resultats. “Identificar les bones pràctiques que existeixen als centres té un paper transcendent, perquè a partir d’aquí podem crear espais de transferència d’aprenentatges i crear xarxa”, ha indicat García Plata.
Al seu torn, el president del Consell ha lamentat que el sistema educatiu “no s’havia trobat abans” en una situació com l’actual pel que fa als resultats de les proves. “En situacions anteriors de crisi, la recuperació havia sigut relativament ràpida, però l’efecte —de la pandèmia— ha sigut tan crític que la recuperació és molt més lenta del que prevèiem i se’ns fa difícil estimar el temps de recuperació”, ha indicat.