Els pacients oncològics tenen una bona percepció de les fases de diagnòstic i tractament de la malaltia. Segons un informe de l’Associació Espanyola contra el Càncer – Catalunya, els malalts mostren confiança en la qualitat tècnica del sistema sanitari, però troben a faltar serveis complementaris que els puguin ajudar a millorar el benestar, una demanda que creix com més temps conviuen amb la malaltia i que perdura un cop ja l’han superada: “Quan ja no estan atesos pels professionals als hospitals, queden en terra de ningú. Aleshores passen de sentir-se molt controlats, a sentir que de cop i volta estan desemparats”, explica M. Àngels Ayra, de l’AECC-Catalunya.
En aquesta fase s’incrementa la necessitat de rebre serveis psicològics, d’oncoestètica, d’exercici físic, de fisioteràpia o de nutrició, així com també d’assessorament legal o laboral. “Hi ha persones que tenen recursos i s’ho poden pagar”, apunta Ayra, “però n’hi ha moltes que no, i aquí hi ha un buit social importantíssim.”
L’estudi, fet a partir d’enquestes a 400 pacients, a més de familiars, professionals i entitats, també revela que quatre de cada 10 enquestats no coneixen els serveis que ofereixen les entitats que treballen en l’àmbit de l’oncologia, uns serveis que volen complementar els que ofereixen les administracions i que se centren, precisament, en l’àmbit de l’atenció psicològica i social. Per això l’AECC-Catalunya demana que l’Administració pública disposi d’aquests recursos de les entitats i els s’ofereixi també als pacients des dels mateixos hospitals. Asseguren que podrien estar ajudant moltes més persones que ho estan necessitant.