Una treballadora d’una floristeria de la ciutat de Barcelona es va negar a atendre una clienta perquè parlava en català. A més, tampoc no li va voler facilitar el full de reclamació perquè pogués deixar constància d’aquesta vulneració dels drets lingüístics. Així ho ha fet públic la Plataforma per la Llengua, que està està assessorant la víctima perquè pugui fer la denúncia pertinent a l’Agència Catalana de Consum.

Segons l’entitat, que promou l’ús de la llengua catalana, la treballadora es va excusar dient que no entenia el català, tot i que, feia cinc anys que residia a Catalunya, i que no la podia atendre si no li parlava en castellà. La plataforma explica que després també hi va intervenir l’encarregat de la botiga, que defensava que la treballadora no tenia per què entendre la clienta si parlava català, i que havia de ser aquesta última qui havia de canviar de llengua: “Has d’entendre que, si no parla català, li pots parlar castellà”.

Comentaris xenòfobs

La conversa entre els treballadors i la clienta, que va ser enregistrada, va anar pujant de to, fins al punt que l’encarregat li va etzibar: Ves al negoci aquest dels pakis i digues-li que et parli en català. Ves i digues-li: ‘escolta, parla’m català. O, si no parles català, dona’m el full de reclamació“. La clienta va insistir que la llei empara el seu dret de ser atesa en català i que només demanava poder-se expressar en la seva llengua, no que se li respongués en el seu idioma propi. La consumidora va explicar que allà on va sempre parla en català i era la primera vegada que vivia una situació tan desagradable com aquesta.

Incompliment de la llei lingüística

Finalment la clienta va marxar sense poder emplenar el full de reclamació. Fet, que segons Plataforma per la Llengua, incompleix la normativa del Codi de consum. L’establiment també va vulnerar el dret de ser atès en català de la Llei 22/2010, que comporta l’obligació individual per als treballadors de cara al públic “d’estar en condicions de poder atendre els consumidors quan s’expressin en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya”, fet que també preveu la Llei de Política Lingüística en l’article 32.