Amb sumes i restes descompostes, reptes per resoldre amb la tauleta digital, Innovamat ha capgirat l’aprenentatge matemàtic. Aquest nou sistema pedagògic defuig les taules de multiplicar o els càlculs apresos de memòria i aposta per les matemàtiques competencials, fent que els alumnes pensin i entenguin els càlculs per aplicar-los en el dia a dia.

Tot un canvi de paradigma, creat a Barcelona el 2017, que ha seduït molts equips docents, però també ha aixecat crítiques de moltes famílies i de part del professorat, que no entenen com funciona i recelen d’aquesta eina. Un malestar que han inundat les xarxes socials de comentaris i tutorials de suport per saber resoldre els exercicis a casa amb els infants.

Engrescar els alumnes amb les matemàtiques

Una de les escoles que fa un bon balanç d’Innovamat és el Centre d’Estudis Montseny (Sant Martí), que va fer el canvi fa quatre anys. “Quan parles amb els alumnes, veus que ho van entenent tot de forma lògica i progressiva, en lloc de memoritzar fórmules”, explica el mestre Miquel Berrocal. Per la Mercè Soler, cap de primària del centre, el més destacat és que veuen “l’alumnat més engrescat i motivat, han perdut la por tradicional a les matemàtiques”.

Millora els resultats acadèmics?

Malgrat això des del centre admeten que Innovamat no han alterat les notes de matemàtiques en les proves diagnòstiques que es fan a tot l’alumnat de sisè de primària: “No hi ha cap canvi ni cap a dalt ni cap a baix seguim estant on érem”, explica Soler. Aquesta és una de les crítiques que se li fa a Innovamat. Part de la comunitat docent i les famílies creuen que no hi ha evidència científica que demostri que pedagògicament funciona i alerten que no veuen avenços reals en els alumnes que el fa servir.

Famílies critiquen el preu i la dificultat

Dins aquest sector crític hi ha la Dori Huertas, mare de cinc fills i portaveu de la Plataforma per a una Educació de Qualitat, un grup de famílies que qüestiona aquest sistema. “Amb Innovamat no saben fer restes i sumes, aprenen només a calcular com ells diuen, però no ho entenen i quan venen a casa no se’n surten”. Per tot plegat, considera que “Innovamat és una estafa” perquè promou “dibuixets i quaderns amb colorets”, mentre que el que cal fer “és consolidar les matemàtiques, fent exercicis”.

Part de la comunitat educativa qüestiona també el preu, que pot superar els 50 euros per alumne. Des de l’empresa argumenten que aquesta tarifa inclou no només elss quaderns sinó també tot el material digitalzat i el suport i assessorament que ofereixen en línia.

Amb Innovamat els alumnes es perden, el procés de càlcul s’allarga massa i al final la canalla no entén res”
Dori Huertas, mare i portaveu de la Plataforma per a una Educació de Qualitat

Crítiques a la gamificació

Reticències també de part del sector docent. David Rabadà, delegat del Sindicat de Professors de Secundària, critica que a Innovamat àmbits com la geometria o l’estadística estan “poc treballats” i que els continguts són massa llargs per acabar-los en un curs, fet que impedeix que assoleixin els continguts desitjats. A més, a més qüestiona “els premis i recompenses ràpides que es donen als jocs amb la tauleta”. Per tot plegat considera que és “més un joc que una didàctica d’ensenyament ben pensada”.

Un coneixement més profund de les matemàtiques

Per contra, els impulsors d’Innovamat defensen que la resposta que tenen del centres és molt bona. “Abans a cada classe només hi havia dos alumnes bons que gaudien les mates i la resta les patien”, explica Jordi Jordi Delcor, responsable de l’equip didàctic d’Innovamat. Detalla que la clau és que hi hagi un coneixement que “no sigui mecanitzat, cal que entenguin bé les matemàtiques per poder-ho “aplicar a la vida real i ser competents”. Afegeix que per buscar un aprenentatge profund cal entendre i aplicar els conceptes que es van “consolidant mitjançant la pràctica i la memorització, assegurant així una retenció duradora dels continguts.”

Innovamat eixampla les portes de les matemàtiques a tothom i això és bo per a la motivació de l’alumnat”
Jordi Delcor, responsable Equip Didàctic Innovamat

Delcor admet que a casa poden haver-hi “neguits” a l’hora d’acompanyar els infants perquè el canvi pedagògic és notori, i per això subratlla que des d’Innovamat treballen per acompanyar famílies, docents i centres amb sessions formatives i recursos en línia.