El pressupost en combustible representa gairebé la meitat de la despesa dels pescadors d'arrossegament. Una partida que podria baixar de forma considerable només reduint la velocitat de l'embarcació i la resistència de les xarxes als corrents marins. És la conclusió d'un estudi del departament de pesca, en col·laboració amb la UPC i el Col·legi d'Enginyers Navals de Catalunya, que podria ajudar a reflotar un sector sempre exposat a les sacsejades del preu del carburant. MARTÍ SANS, director general de Pesca i Acció Marítima "Volem que puguin reduir el consum i que millori la seva situació econòmica." El projecte és el fruit d'assajos fets des del 2008 amb cinc vaixells dels diferents ports catalans. Durant més d'un any s'han recollit dades a diari, a partir de sensors instal·lats en les parts del vaixell que intervenen en el consum de combustible. De l'estudi se'n desprèn que, amb pocs ajustaments, cada vaixell pot estalviar un 30% de combustible i deixar d'emetre 50.000 tones de CO2 per any, i sense un cost desmesurat. FREDERIC VALLS, director gerent de l'Escola de Capacitació Nàuticopesquera de Catalunya "La inversió de 25.000 euros pot amortitzar-se en només dos anys tenint en compte l'estalvi de combustible." De moment, ja s'han fet 14 jornades tècniques amb els armadors per explicar-los els avantatges del projecte, i les properes setmanes se'n faran més. El departament també ha preparat línies de crèdit que permetin finançar el projecte. MARTÍ SANS, director general de Pesca i Acció Marítima "Farem plans econòmics i de crèdit sense interessos per facilitar que els armadors s'hi apuntin." De moment, la iniciativa ja ha despertat l'interès de comunitats autònomes com la valenciana o l'andalusa, i el mes que ve serà presentada al govern central.