Nervis i emoció evident dels alumnes de quart d’ESO del Col·legi Montserrat (Sarrià – Sant Gervasi) en l’estrena del vaixell que ells mateixos han fabricat. Han dedicat set setmanes a enllestir una embarcació de fusta que s’ha estrenat amb èxit aquest dissabte a la platja del Somorrostro. Docents i famílies els han acompanyat en l’avarada de l’Eolos. L’encarregada de tripular-lo ha estat la María Blanco, que navega des dels set anys i competeix formalment, en la categoria sub-17. Tant ella com els seus companys de classe s’han sorprès del resultat final dels dies de feina: “Ha anat genial, mai havíem fet res així i el resultat és molt bo“, expliquen.

No m’esperava que l’embarcació que hem fet anés tan bé, es gran però molt lleugera i maniobrable”
María Blanco, estudiant del Col·legi Montserrat i tripulant de l’Eolos

Conscienciació medioambiental

Aquest projecte, previ a la Copa Amèrica, forma part del programa educatiu europeu HARBOR i té la col·laboració de Barcelona Activa. La iniciativa va néixer el 2022 a París per reactivar les lleres del Sena. L’objectiu, conscienciar els estudiants de la importància de protegir l’ecosistema marí i del paper que juguen els espais aquàtics en la lluita contra el canvi climàtic.

Iniciativa pionera a Espanya

El Col·legi Montserrat és el primer centre educatiu de l’estat espanyol que s’adhereix al programa HARBOR. La seva directora, Mar Izuel, valora molt positivament l’experiència. “Ha estat un aprenentatge transversal i molt efectiu perquè s’ha vinculat a les emocions”, explica. Izuel afegeix que a través d’aquest projecte els alumnes també ha pogut descobrir noves passions i contextualitzar el contingut curricular obligatori. “Seria positiu crear aliances amb altres institucions“, conclou.

Aprenentatge transversal i manipulatiu

El projecte ha engrescat i motivat els estudiants. “L’han seguit des del primer moment, es preocupaven i fins i tot hi dedicaven estones fora de classe”, detalla el Ferran Fàbregas, un dels docents que ha estat al capdavant de la iniciativa. Una experiència que els ha permès desenvolupar la cultura “maker”, una nova metodologia d’aprenentatge menys teòrica i més basada en la manipulació directa. “Mai no havia fet res així, un vaixell des de zero, polint les peces i construint-lo fins a veure’l avui entrar al mar”, explica el Marc Rosàs, un dels alumnes participants.