Escoles i instituts s’han convertit en un dels àmbits on més es treballa per visibilitzar les dones científiques i trencar la bretxa de gènere en un àmbit tradicionalment masculí. Segons la Unesco, només un 28 % dels investigadors del món i un 35 % dels estudiants de carreres cientificotècniques són dones. Unes xifres impactants que van fer impulsar l’11 de febrer com el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, enguany amb la campanya “No more Mathildas”.

A l’Escola Jujol de Gràcia, la Comissió de Gènere ha engegat una iniciativa per treure a la llum el talent científic femení. Un grup d’11 mares i familiars dels alumnes que treballen en l’àmbit cientificotècnic han fet vídeos per explicar les seves experiències personals i laborals. Com diu la portaveu de la comissió, Cristina Cònsul, es tracta de reflectir que “les mares que porten els nens a escola, cuiden els nens i cuinen, i tenen també una feina científica que tradicionalment era masculina i ara ja no”. En aquest sentit, destaca que s’ha volgut donar referents propers a l’alumnat per acostar la ciència a les estudiants.

Un 7 % de dones científiques als llibres escolars

Uns relats en primera persona que es treballen a l’aula per trencar estereotips. Com assenyala la professora del centre, Mari Carmen Águeda, els alumnes tenen una imatge del científic “com Einstein, un home vell i amb cabells blancs. Un retrat prefixat també als llibres de text escolars, on només un 7 % dels investigadors representats són dones.

Estereotips i pressió social que apareixen ben aviat a l’escola i, segons diversos estudis, a partir dels sis anys, les nenes es consideren menys brillants que els nens i ja s’autodescarten per a les disciplines més científiques, com apunta la investigadora Susanna Figuera, cap d’Innovació de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), citant un estudi de la revista ‘Science’ del 2017.

Amb els anys, els resultats acadèmics reflecteixen aquesta bretxa de gènere i les nenes ja tenen un rendiment 15 punts per sota en matemàtiques i ciències, segons diversos estudis estatals.

Llibres de la campanya No More Matildas
La campanya “No more Matildas” busca visibilitzar les dones científiques de la història

Una situació que s’intenta solucionar també dins el programa d’estudis STEAM, que ja treballen molts centres educatius catalans, centrat a millorar l’aprenentatge cientificotècnic.

Per combatre aquesta bretxa de gènere en la ciència, la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) impulsen aquesta jornada reivindicativa del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència amb un macroacte virtual per la pandèmia amb la participació simultània de 450 investigadores que participaran en xerrades virtuals amb centres educatius.