Escoles i instituts s’han convertit en un dels àmbits on més es treballa per visibilitzar les dones científiques i trencar la bretxa de gènere en un àmbit tradicionalment masculí. Segons la Unesco, només un 28 % dels investigadors del món i un 35 % dels estudiants de carreres cientificotècniques són dones. Unes xifres impactants que van fer impulsar l’11 de febrer com el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, enguany amb la campanya “No more Mathildas”.
A l’Escola Jujol de Gràcia, la Comissió de Gènere ha engegat una iniciativa per treure a la llum el talent científic femení. Un grup d’11 mares i familiars dels alumnes que treballen en l’àmbit cientificotècnic han fet vídeos per explicar les seves experiències personals i laborals. Com diu la portaveu de la comissió, Cristina Cònsul, es tracta de reflectir que “les mares que porten els nens a escola, cuiden els nens i cuinen, i tenen també una feina científica que tradicionalment era masculina i ara ja no”. En aquest sentit, destaca que s’ha volgut donar referents propers a l’alumnat per acostar la ciència a les estudiants.
Un 7 % de dones científiques als llibres escolars
Uns relats en primera persona que es treballen a l’aula per trencar estereotips. Com assenyala la professora del centre, Mari Carmen Águeda, els alumnes tenen una imatge del científic “com Einstein, un home vell i amb cabells blancs. Un retrat prefixat també als llibres de text escolars, on només un 7 % dels investigadors representats són dones.
Estereotips i pressió social que apareixen ben aviat a l’escola i, segons diversos estudis, a partir dels sis anys, les nenes es consideren menys brillants que els nens i ja s’autodescarten per a les disciplines més científiques, com apunta la investigadora Susanna Figuera, cap d’Innovació de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), citant un estudi de la revista ‘Science’ del 2017.
Amb els anys, els resultats acadèmics reflecteixen aquesta bretxa de gènere i les nenes ja tenen un rendiment 15 punts per sota en matemàtiques i ciències, segons diversos estudis estatals.
Una situació que s’intenta solucionar també dins el programa d’estudis STEAM, que ja treballen molts centres educatius catalans, centrat a millorar l’aprenentatge cientificotècnic.
Per combatre aquesta bretxa de gènere en la ciència, la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) impulsen aquesta jornada reivindicativa del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència amb un macroacte virtual per la pandèmia amb la participació simultània de 450 investigadores que participaran en xerrades virtuals amb centres educatius.