L'ambient que es respira a casa i la implicació dels pares en la educació dels fills determina la conducta del més petits. La familia te un pes determinant en l'eduació, que no depen tant, com es pensava, del model al qual es pertanyi. JORDI SÁNCHEZ, director de la Fundació Jaume Bofill "Contrariament el que hem fet els últims anys, fixant-nos si eren famlies monoparentals, desestructurades, amb problemes econòmics.. Hem de donar molta més importància a les actituts i valors, les maneres de fer que es tinguin a casa" D'aquesta idea emergeix, en l'estudi de la Fundació Bofill, una tipologia de familia que no s'ha considerat mai com a problemàtica i que presenta dèficits educatius. Són les families amb més recursos econòmics i més formació, generalment amb idees progressistes, i que a la pràctica són les que més desatenen l'eduació dels seus fills prioritzant els pares la seva pròpia carrera professional i temps d'oci. JAVIER ELZO, autor de l'estudi "Ellos lo ponen en primer lugar y delegan la educación de sus hijos, mucho, en la escuela, en clases particulares, gente de apoyo a sus hijos. En estas familias los comportamientos de los hijos son extraños, son peleones en la calle con amigos, roban más dinero y son los que más tiene, cogen cosas de las botigues, suben al autobus sin pagar.." Malgrat això, l'estudi considera que les families catalanes aproven amb un nota les pautes educatives que estableixen als seus fills.