El rebuig de la comunitat educativa a les proves de tercer de primària ha pres la forma d’un comunicat que signen conjuntament la MUCE (el Marc Unitari de la Comunitat Educativa) , els sindicats, la Xarxa d’Escoles Insubmises (XEI) i la FaPaC (la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya).
Un dels principals motius de rebuig és que les proves s’estan convertint en un element de segregació per als alumnes i els centres, i són utilitzades com una eina de “màrqueting educatiu”. “Veiem que moltes escoles publiquen aquests resultats, les concertades i alguna de pública i es donen a conèixer quan es fan les jornades de portes obertes” explica Belén Tascón, membre de la junta de la FaPaC. L’altre motiu que assenyalen és que aquests exàmens provoquen “una regressió pedagògica” que va en contra de l’actual moment d’innovació educativa que viu el país. Aquests exàmens es realitzen des de fa tres anys i es duen a terme en tres moments de la vida escolar de l’alumne, a tercer de primària, a sisè de primària i a quart de secundària.
Des de la FaPaC fan una crida a les famílies perquè “en la mesura del possible”, diu Tascón, diguin “no” a aquestes proves. “La forma més vistosa”, afegeix, és “no portant els nens a escola”, però no l’única. Portar samarretes grogues, fer una pintada o una xerrada informativa també poden ser maneres de “demostrar que la comunitat educativa hi estem en contra”.