competencies bsiques

(ACN) Els resultats de les proves de competències bàsiques milloren en general amb dues excepcions: el català i l’anglès. La puntuació del català a 4t d’ESO continua a la baixa i registra la pitjor nota almenys des del 2013. Els alumnes han obtingut una puntuació mitjana de 70,7 punts, per sota dels 72,3 punts de l’any passat. Anna Simó ha explicat que “la davallada continuada del català és fruit d’una realitat sociolingüística que supera els centres educatius” i ha admès que aquesta davallada és una de les qüestions que el departament “prioritza”.

La consellera ha assegurat que és una matèria on “clarament s’han de focalitzar” els esforços i ha defensat que el departament “està treballant” per capgirar la situació amb mesures com les aules d’acollida accelerades, el programa de comprensió lectora o el pla de biblioteques.

En el cas de la llengua anglesa, els alumnes de sisè de primària han obtingut una mitjana de 73,2 punts, molt per sota dels 77,8 obtinguts el curs passat, la millor puntuació de la sèrie històrica. Precisament, la competència en llengua anglesa també retrocedeix a l’últim curs de l’ESO. En aquest cas, els alumnes han obtingut una mitjana de 73,1 punts, per sota dels 73,9 del curs passat.

Millora generalitzada en la resta de competències

Educació destaca que en termes generals es confirma la millora iniciada el curs passat. “Els resultats confirmen una millora generalitzada. Les dades confirmen que el 2022 vam tocar fons i que, des d’aleshores, en termes generals, els resultats han evolucionat en positiu“, ha valorat la consellera d’Educació, Anna Simó, en roda de premsa aquest dijous.

En castellà, la mitjana es va situar en els 73,9 punts, més que els 72,1 del curs passat. En matemàtiques també es confirma la tendència a l’alça a l’últim curs de primària, amb una puntuació mitjana de 74,3 punts respecte dels 73,6 de l’any anterior. En medi natural la puntuació mitjana va ser de 74,3, mentre que el curs passat els alumnes es van situar en els 71,6 punts.

S’escurcen les diferències entre els alumnes de centres de complexitat baixa i els de complexitat alta

Les dades presentades també apunten a una disminució de les diferències entre els resultats dels alumnes de centres de complexitat baixa i els de complexitat alta. Tant en el cas dels alumnes de sisè de primària com en el dels alumnes de 4t de l’ESO, les diferències en la puntuació per raó del centre milloren en totes les competències. En aquest sentit, la presidenta en funcions del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Núria Martín, ha admès que, tot i que les diferències en els resultats segons la complexitat dels centres són “evidents, han tendit a reduir-se”.