El soroll s’ha reduït entre un 5 i un 6 % a Barcelona en els últims cinc anys. Aquesta és la principal conclusió del nou Mapa estratègic de soroll, corresponent al període 2022-2027, que ha fet públic l’Ajuntament aquest diumenge. Segons aquesta anàlisi el trànsit es manté com la principal font de soroll, tant de dia com de nit, tot i que en els últims anys les pacificacions i la reducció de velocitat han contribuït a reduir-ne les molèsties.
Eina per avaluar l’exposició al soroll
El Mapa estratègic és una eina que permet avaluar l’exposició de la població al soroll i que serveix de base per traçar l’estratègia i els plans d’actuació pel que fa a la contaminació acústica. La tinenta d’alcaldia de d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha explicat que gràcies al nou mapa del soroll “podem saber si les polítiques que hem implementat fins ara han funcionat per reduir el soroll i, sobretot, ens permet projectar quines polítiques hem d’implementar en els propers anys”. Bonet ha remarcat que “el que ens diu aquesta actualització del mapa és que anem pel bon camí, però que hem de continuar treballant per poder reduir les molèsties i així millorar també la salut de la nostra ciutadania”.
Les pacificacions, mesura clau
El mapa del soroll mostra el nivell mitjà de soroll a cada carrer de la ciutat, de dia i de nit, i determina les diferents fonts emissores que el generen com són el trànsit, els trens, la indústria i les activitats d’oci i lleure. El nou mapa determina que, des de fa cinc anys, ha baixat el soroll provinent de totes les fonts i, segons apunta Bonet, les pacificacions i la reducció de la velocitat expliquen, en bona part, la reducció. I afegeix: “El trànsit es manté com la font de soroll que més impacta a tota la ciutat, però paral·lelament la reducció del soroll del trànsit ha estat la contribució més significativa a la millora dels nivells de soroll globals a la ciutat respecte al mapa anterior”.