L’Institut Guttmann alerta de l’augment de pacients que tracten amb lesions neurològiques provocades per accidents de patinet. Durant el 2024, el centre mèdic ha atès 10 pacients amb lesions neurològiques severes —dany cerebral o lesió medul·lar— a causa d’accidents amb patinets. El 2022 hi va haver un ingrés i el 2023, set, això significa un augment clar i per això, els professionals mèdics fan una crida a la prevenció. Adverteixen que aquest vehicle pot generar una sensació de “falsa seguretat” que pot derivar en lesions molt greus en cas d’accident.
Recomanen utilitzar sempre el casc
La sensació de “falsa seguretat” té a veure amb la velocitat més reduïda amb què circulen comparada amb altres mitjans, però els metges asseguren que una col·lisió, un cop al cap pot tenir seqüeles neurològiques molt severes encara que la persona vagi a poca velocitat en el moment de l’impacte. “El patinet s’associa a ser com una bicicleta, però no ho és, va més de pressa. És una situació fràgil per a la persona que va amb patinet”, ha alertat en una entrevista al bàsics la Dra. Margarita Vallès, metgessa rehabilitadora de l’Institut Guttmann.
Per això, recomanen que el casc s’utilitzi sempre encara que no sigui obligatori, a més recorden que cal respectar les normes de conducció: respectar els límits de velocitat i no usar mòbil ni auriculars. També recorden que el “xassís d’un patinet és la persona que el condueix” per això, en qualsevol caiguda l’impacte el rep el cos.
Un 10 % del total d’accidents a Barcelona són amb patinets implicats
Segons un estudi del RACC, prop del 4 % dels desplaçaments que es fan a Barcelona actualment són en bicicleta o VMP. I pel que fa a la sinistralitat, segons dades de l’Ajuntament de Barcelona, el 2023 va haver a la ciutat 754 accidents amb VMP implicats que representa un 10 % del total d’accidents. D’aquests, el 2,1 % van ser greus i el 0,2 % van suposar víctimes mortals.
Per treballar la prevenció d’accidents, l’Institut Guttmann ha organitzat aquest dijous la jornada “Patinets elèctrics i la nova mobilitat urbana” per abordar la situació actual amb aquest nou vehicle cada vegada més present a la ciutat amb representants del Servei Català de Trànsit i policies locals.