Serà possible reduir les emissions un 55 % per al 2030, un 90 % pel 2040, i arribar a les emissions neutres el 2050? Aquests són els objectius que planteja la Unió Europea, un repte majúscul per als propers 25 anys, i que a Barcelona ha de significar un canvi de paradigma en molts àmbits. “Volem que Barcelona sigui un exemple de ciutat sostenible i que lluita contra la contaminació, assenyala Manuel Szapiro, director de l’oficina de la Comissió Europea a Barcelona.

El transport, el front d’actuació principal

Les emissions generades pel transport –sobretot per carretera, però també per la via marítima o aèria– suposen més del 40 % de la pol·lució a ciutats com Barcelona i, per això, la Comissió Europea creu que serà l’àmbit on caldrà fer més canvis. En aquesta línia, ja fa temps que l’Ajuntament de Barcelona, junt amb la Unió Europea, està fent inversions per la transició cap a una xarxa de mobilitat més sostenible, amb busos elèctrics, la renovació de combois del metro i l’ampliació del teixit de carrils bici.

El representant de la Comissió Europea a Barcelona també destaca la importància que han tingut iniciatives com la zona de baixes emissions (ZBE) o les superilles en la reducció de la contaminació, però també en la conscienciació sobre la importància de fer canvis profunds a les grans ciutats per rebaixar les emissions contaminants.

Caldran actuacions en tots els àmbits

L’objectiu d’emissions neutres per al 2050, però, obligarà a fer actuacions integrals arreu de la ciutat, i també requereix una implicació molt activa de la ciutadania. La reducció de la contaminació passa per grans accions com la rehabilitació dels edificis (amb més aïllament, plaques solars i cobertes verdes), el reciclatge de residus i canvis en la producció industrial. Però també per gestos quotidians en la mobilitat –com el transport públic, a peu o en bicicleta–, la reducció del consum d’energia, d’aigua, i de generació d’escombraries.

A Barcelona ja s’ha desenvolupat l’anomenat Pla clima, amb l’acompanyament de la Unió Europea, amb mesures per abordar totes aquestes actuacions en els propers anys. Les grans ciutats són responsables del 70 % de les emissions del planeta i alhora les més vulnerables a les conseqüències, com les malalties respiratòries o les onades de calor.