El govern de Jaume Collboni ha presentat el pla per millorar els eixos verds de la superilla de l’Eixample, que va dissenyar durant el mandat passat Ada Colau. Ho ha fet davant de 18 entitats del districte, que han estat fet les seves observacions sobre les deficiències o punts de millora. Les primeres actuacions es començaran a aplicar des d’ara mateix i s’allargaran, almenys, fins al 2026.

2 M € per renovar els escocells

Un dels elements que el govern municipal ja va avançar que caldria refer són les proteccions dels escocells i parterres de la superilla. El consistori ha constatat que “moltes estan trencades o en mal estat” i, per això, es proposa substituir-les progressivament els propers anys per proteccions amb el mateix disseny que a la superilla de Sant Antoni.

En una primera fase, es canviaran les proteccions malmeses dels parterres de més de 20 m² i es trauran les dels parterres més petits. En la segona fase se substituiran la resta de proteccions, encara que no s’hagin fet malbé (sempre, en parterres de més de 20 m²). Tot plegat costarà 2 M €.

Mantenir la superilla costa 1,1 M € més

A banda de decidir arranjar parterres i escocells, els serveis municipals (Parcs i Jardins i el servei de neteja) també han xifrat quant costa mantenir endreçats els eixos verds de la superilla de l’Eixample, en comparació amb com estaven els carrers abans: 1.074.000 €. En concret, aquesta xifra es correspon a 315.000 € d’increment del cost de manteniment del verd i a 759.000 € d’increment del servei de neteja.

En aquest sentit, el consistori assegura que la neteja “està ben dimensionada”, però ha decidit que instal·larà cinc papereres més a les zones d’estada dels eixos verds perquè estiguin més a prop dels bancs i taules.

Es constata l’incivisme de conductors

Arran del treball conjunt entre l’Ajuntament i les 18 entitats, també s’han constatat conductes incíviques per part d’alguns conductors, transportistes i usuaris de bicicletes i patinets elèctrics. Per una banda, les properes setmanes s’iniciarà una campanya amb més Guàrdia Urbana i sancions per garantir que el trànsit circuli a 10 km/h (ara ho fa, de mitjana, a 20 km/h) i que els transportistes compleixen les condicions de la càrrega i descàrrega.

Per una altra banda, també s’instal·larà més senyalització i mobiliari urbà nou a l’entorn de les quatre places que conformen els eixos verds de la superilla de l’Eixample per impedir que els vehicles les creuin, cosa que passa sovint. Una altra solució a aquest problema és que les entitats del districte programin activitats i festes a les places, “amb l’objectiu d’ocupar-les i fer més visible la ruta dels vehicles”.

També s’actuarà de forma imminent, aquesta tardor, a la rambla de Catalunya. L’Ajuntament donarà continuïtat a la rambla central (destinada als vianants) a l’encreuament amb el carrer del Consell de Cent. Ara mateix, la rambla està interrompuda a l’altura de l’eix verd perquè, antigament, el trànsit la podia creuar; des que existeix la superilla, en canvi, els cotxes ja no poden fer-ho, però alguns conductors se salten la prohibició. Per posar-hi remei, el consistori desemborsarà 60.000 €.