L’Ajuntament de Barcelona posa en marxa aquest estiu un nou pla per gestionar les zones més turístiques de la ciutat i que tenen més pressió de visitants. El govern municipal ha definit 16 zones, anomenades espais de gran afluència (EGA), on es restringirà, per exemple, el trànsit i on també es desplegaran agents cívics. De moment, aquest estiu, s’actuarà en tres zones prioritàries: la Sagrada Família, el Parc Güell i la zona de la plaça de la Gardunya i el Mercat de la Boqueria.

En total, però, hi ha 16 EGA definits: a banda dels tres prioritaris, també s’hi inclouen el Turó de la Rovira, el Camp Nou, el passeig de Gràcia i la plaça de Catalunya, les Glòries, Montjuïc, els entorns del Mercat de Sant Antoni, el barri Gòtic, el de Sant Pere, Caterina i la Ribera, la Barceloneta. A la llista també hi ha la rambla del Poblenou, tot el front litoral i el Parc del Fòrum.

D’aquests, la meitat es consideren eminentment turístics (com el Parc Güell), però altres, no. Es tracta, per exemple, de zones com el Camp Nou, on els visitants també són locals.

mapa espais gran afluencia barcelona

El tinent d’alcalde d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls, ha explicat que es tracta de “dotar-se d’una normativa específica per a àrees urbanes o espais icònics de la ciutat amb saturació” i on hi ha “una dificultat per desenvolupar la vida comunitària”. Permetrà definir plans específics i actuar de manera més concreta.

La recollida de dades de visitants, clau per a la gestió del turisme

El Pla EGA s’aplicarà ja aquest estiu en tres zones prioritàries: l’entorn de la Sagrada Família, el Parc Güell i la zona compresa entre el Mercat de la Boqueria i la plaça de la Gardunya. Suposarà desplegar 33 accions, amb un pressupost de 44,2 milions d’euros en aquest mandat. Entre d’altres mesures, es crearà una oficina de coordinació i es recolliran les dades de visitants. Una de les idees, per exemple, és desenvolupar una aplicació de mòbil perquè els turistes vegin el volum de visitants de cada espai. Valls creu que “estem arribant al límit en alguns punts” i que al turista “cal donar-li la informació adequada” i “dir-li per exemple, no cal que vagis a la Boqueria, perquè l’experiència que tindràs no serà positiva”.

A la pràctica també, aquest mateix estiu s’ampliaran el nombre d’agents cívics, s’augmentarà la seguretat i la neteja i s’iniciarà una campanya visible als hotels i espais turístics. Segons Valls, la campanya “posarà l’accent en el fet que Barcelona és casa nostra, és la nostra llar”.

campanya àrees de gran afluència barcelona

20 milions de visitants en un espai similar a dues illes de l’Eixample

El tinent d’alcalde ha assegurat que l’activitat turística en les tres primeres EGA on s’actuarà és enorme. Per exemple, a la zona de Boqueria-Gardunya, ha detallat que de la mitjana anual de visitants és de 20 milions de persones, en “un espai físic corresponent al de dues illes de l’Eixample” i que per això és necessari dotar-se d’un nou instrument normatiu. Al Parc Güell, per exemple, es continuarà amb la restricció del trànsit en certs punts i amb la venda exclusiva d’entrades per internet.

En el cas dels entorns de la Sagrada Família, es reurbanitzaran els carrers de Provença o de Marina. Entre les mesures hi ha la millora dels accessos al metro, on la previsió és destinar-hi 11 milions d’euros. i També es vigilarà que les terrasses dels locals no passin del nombre de taules establert, entre d’altres accions.