El govern municipal de Jaume Collboni vol augmentar el preu que paguen els autocars turístics per operar a Barcelona, que podria passar dels 20 euros diaris fins als 80. El debat per fer efectiu aquest encariment es farà en el marc de les negociacions amb l’oposició per les ordenances fiscals. L’objectiu del govern Collboni és que les noves ordenances entrin en vigor el gener del 2025. Si s’acaba quadruplicant el cost d’operació dels autocars turístics, l’Ajuntament passaria de recaptar 1 M € anuals, a 4 M €.

L’Ajuntament de Barcelona estudia encarir el preu de la zona blava destinada a autocars turístics
El govern Collboni defensa establir un nombre màxim de vehicles turístics que poden desencotxar en àrees com la Sagrada Família

La mesura l’ha presentada el tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls, aquest dimarts al migdia. Ho ha argumentat explicant que, mentre que un turista que pernocta a la ciutat paga 7 € de taxa turística, un viatger que hi arriba en autocar per passar el dia des d’una altra localitat només paga 50 cèntims, de mitjana.

Respecte a les reticències que això pot aixecar entre els operador, Valls s’ha mostrat obert a parlar-ho amb el sector. “És una activitat que genera riquesa, però que hem de començar a regular”, ha dit Valls.

Necessitem tot el sector, potser no els agraden les decisions que hem de prendre però aquesta es la nova política pública vinculada al turisme. L’època de fer exclusivament promoció de demanda s’ha acabat”
Jordi Valls, tinent d’alcaldia d’Economia i Turisme

Segons l’Ajuntament, el 2023 170.000 autocars turístics van circular per la ciutat de Barcelona i van fer almenys 70.000 operacions de desencotxament a les zones regulades.

Minimitzar l’impacte del turisme als barris

L’Ajuntament també preveu reduir el nombre de places reservades al centre de la ciutat i derivar els vehicles perquè aparquin en altres emplaçaments, tot i que Valls ja ha admès que no es fàcil trobar ubicacions així. L’objectiu: minimitzar l’impacte turístic que pot tenir la concentració d’aquests vehicles de grans dimensions en alguns punts. Ja fa temps que l’Ajuntament treballa per reordenar les parades i reduir les molèsties als veïns a barris molt turístics com la Sagrada Família, una mesura que de moment es mantindrà.

Aquest projecte, batejat com a Zona bus 4.0, s’emmarca dins el pla de gestió d’espais de gran afluència (EGA) que s’ha posat en marxa aquest estiu i que defineix les 16 zones més massificades pel turisme a la ciutat, com el Park Güell, la Sagrada Família i els entorns de la Boqueria.

Els veïns de la Sagrada Família no creuen que l’increment resolgui el problema

Un ingrés econòmic no és suficient per contrarestar les molèsties als veïns que diàriament pateixen l’anar i venir dels autocars turístics”. El vicepresident de l’Associació de Veïns de la Sagrada Família i el Fort Pienc, Jordi Casanovas, es mostra escèptic amb la mesura anunciada pel govern de Collboni i creu que s’hauria d’haver actuat abans d’arribar “a la situació de saturació que tenim ara”.

“Ens pensàvem que la pandèmia serviria per pensar solucions però no ha estat així”, assegura Casanovas. “El govern municipal es va comprometre a parlar amb les companyies per ordenar les arribades i que no es produïssin totes de cop”, afegeix. El representant veïnal considera que el problema és “el model turístic. Venen i en un sol dia volen veure-ho tot i això no és sostenible”.

Creu que una solució seria poder estacionar els autocars als afores de la ciutat i enllaçar amb el transport públic, però alerta de les conseqüències que pot tenir: “Que no passi com ara, que els turistes col·lapsen les andanes de l’L2 a la Sagrada Família i els veïns no podem ni accedir-hi”.